Amfipoli News: Τι αποκαλύπτει μια προσεκτική ανάλυση του ψηφιδωτού: Μακεδονικός τάφος, ασύλητος και βασιλικός.

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Τι αποκαλύπτει μια προσεκτική ανάλυση του ψηφιδωτού: Μακεδονικός τάφος, ασύλητος και βασιλικός.




















Σήμερα 12/10/2014 το ΥΠΠΟ μας απεκάλυψε ένα εκπληκτικό ψηφιδωτό στα πρόθυρα της εισόδου του κυρίως τάφου στην Αμφίπολη (http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=58792).

Σύμφωνα με το empedotimos.blogspot.gr, πέραν του μεγαλείου και του δέους που προκαλεί σε όλους όσοι το κοιτάζουν, αξίζει να γίνουν κάποιες παρατηρήσεις :

Με ικανοποίηση επιβεβαιώνεται η από 1/10/2014  υπόθεση ότι προ της θύρας της εισόδου στον τρίτο θάλαμο(Θ3) θα υπήρχε και  άλλο σκαλοπάτι, ώστε να απειονισθεί συμβολικά η άνοδος από το αστρικό/ψυχικό  επίπεδο (Θ2) στο νοητό (Θ3). (βλέπε : [ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 30/9/2014] ).



Όπως λοιπόν ανεκοίνωσε το ΥΠΠΟ "στα βόρεια του δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του" το οποίο μάλιστα είναι μαρμάρινο σε αντίθεση με το σκαλοπάτι που βρέθηκε μεταξύ των Καρυατίδων που είναι πώρινο ("Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα"), οπότε παρατηρείται μια κλιμάκωση στην ποιότητα των σκαλοπατιών από κάτι "γήινο" σε κάτι "ουράνιο" που συνάδει με τον υπόλοιπο συμβολισμό.

Το ψηφιδωτό που απεκαλύφθη μερικώς στον δάπεδο του θαλάμου Θ2 φαίνεται ότι είναι η κλασσική απεικόνιση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Απεικονίζει τον ψυχοπομπό θεό Ερμή να προηγείται ενός άρματος με δύο άλογα το οποίο οδηγεί ένας γενειοφόρος άνδρας, του οποίου το σώμα έχει μερικώς αποκαλυφθεί καθώς το ψηφιδωτό δεν έχει αποκαλύφθεί τελείως από τις δύο πλευρές του.

Φαίνεται ότι αποτελεί μίμηση της ίδιας παράστασης που βρίσκεται στον  Τάφο της Περσεφόνης στις Αιγές :



Εδώ βέβαια έχουμε ένα κενό καθώς δεν γνωρίζουμε τι κρύβει το καλυμμένο ακόμα δεξί κομμάτι του ψηφιδωτού. Υποθέτουμε ότι θα υπάρχει η Περσεφόνη, όπως και στην παράσταση στις Αιγές. Αν όχι, τότε πολύ πιθανόν να είναι απεικόνιση του ίδιου του νεκρού. Το θεωρώ λίγο απίθανο να είναι ο νεκρός καθώς στον ταφικό διάδρομο τα μοτίβα είναι γενικά και μιλάνε για την πορεία της ψυχής.

Ειδικά για τον νεκρό θα δούμε σύμβολα και χαρακτηριστικά στον τρίτο θάλαμο Θ3 (ίσως και μετά από την τέταρτη θύρα) που είναι πίσω από την "κλειστή"  πόρτα (της οποίας βρέθηκαν τα κομμάτια) και όχι πριν. 
Ο χώρος του νεκρού είναι εκεί και όχι στον ταφικό διάδρομο.

Όλα αυτά αναγράφονται με κάθε επιφύλαξη καθώς η αποκάλυψη του υπολοίπου του ψηφιδωτού ίσως να δώσει διαφορετική εικόνα στην προσέγγιση μας και να αναθεωρηθεί. 

Αυτό λοιπόν το ψηφιδωτό προστίθεται με όλες τις άλλες ομοιότητες που συναντήσαμε με το ανάκτορο των Αιγών  και μας ενισχύει (αν όχι επιβεβαιώνει) την θέση ότι ο τάφος αυτός που παραπέμπει στις Αιγές είναι βασιλικός!

Συγκεκριμένα :

- Το διακοσμητικό πλαίσιο του ψηφιδωτού :



υπάρχει στην ασπίδα του Φιλίππου :



καθώς και στο ανάκτορο των Αιγών :



Αλλά όχι μόνον αυτό, στο ψηφιδωτό από τις Αιγές συναντούμε και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά που έχουμε ήδη βρει στην Αμφίπολη:



- Τους οκτάφυλλους ρόδακες (ως οκτάφυλλο ρόδακα στο κέντρο του μωσαϊκού)
- Τις Καρυάτιδες (που υπάρχουν στα τέσσερα άκρα του μωσαϊκού)
- Το μαρμαρωτό δάπεδο (στο αριστερό άκρο της εικόνας)

Και όχι μόνο αυτό, αλλά και η σειρά "επισκέψεως" αυτών ταυτίζεται :

Όπως στην Αμφίπολη η είσοδος γίνεται μέσω του μαρμαρωτού επιπέδου, ακολούθως συναντάμε τις Καρυάτιδες και στο τέλος θα βρεθούμε στον κυρίως τάφο που όπως έχουμε αναλύσει σε προηγούμενες αναρτήσεις, ως απεικονίζον το νοητό θα επέχει την θέση του ηλίου, άρα θα συμβολίζεται με κάτι ηλιακό, στην  προκειμένη περίπτωση έναν διπλό οκτάφυλλο ρόδακα.
Για τον συμβολισμό της όλης αυτής πορείας έχουμε κάνει κάποια αρχική προσέγγιση, θα υπάρξει σύντομα μια αναλυτικότερη καταγραφή της.

Ως συμπέρασμα λοιπόν μπορούμε να καταλήξουμε στο ότι όλη αυτή η διαδοχή των συμβόλων μέσα στον ταφικό διάδρομο παραπέμπει στην πορεία μιας ψυχής, η οποία από τον κόσμο της γέννησης ανεβαίνει στο νοητό και αποθεώνεται.

Και φυσικά ότι το μνημείο είναι τάφος, ασύλητος, βασιλικός  και Μακεδονικός.

Η Διονυσία Καλκάντη επεσήμανε ένα "περίεργο" σημείο του ψηφιδωτού που ίσως να αποκτήσει σημασία όταν ολοκληρωθεί η αποκάλυψη και η αποκατάσταση του ψηφιδωτού. 



Πηγή: empedotimos.blogspot.gr
Διαβάστε επίσης:



9 σχόλια :

  1. τελικα δεν ειναι κατεστραμενο το κεντρο αλλα εχουν το χωμα επιτηδες πανω στο ψηφιδοτο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγω έτσι το βλέπω.Για να δούμε...εν αναμονή.Πάντως ο empedotimos κάνει φοβερές και τεκμηριωμένες αναλύσεις.

      Διαγραφή
  2. Λέτε το κέντρο να κρύβει κάτι που δεν θ άπρεπε ακόμη να μάθουμε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο γενειοφόρος άνδρας δείχνει να είναι ο Φίλιππος ο Β' της Μακεδονίας, πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το προφίλ και το σχήμα της μύτης ως προέκταση του μετώπου του, είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Λογικά ο νεκρός έχει άμεση σχέση με τον Φίλιππο και προφανώς ανήκει στην βασιλική οικογένεια, ώστε να βρίσκεται ο ήδη νεκρός βασιλιάς στον ταφικό διάδρομο ως προπομπός. Οι πιθανότητες ο τάφος να ανήκει στο Μέγα Αλέξανδρο μάλλον συνεχώς ενισχύονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ....για τη διπλή τρέχουσα σβάστικα υπάρχει κάποιο σχόλιο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ti apantisi theleis den katalabaino,einai panarxaio elliniko simbolo to opoio to briskoume pantou stin ellada kai oxi mono

      Διαγραφή
  5. http://leonidiopress.blogspot.gr/2014/10/blog-post_52.html

    Ο τάφος της Αμφίπολης είναι κενοτάφιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου!

    Χωρίς να είμαι ειδικός, παρακολουθώντας τον τελευταίο καιρό τα όσα λέγονται και γράφονται για τον τάφο της Αμφίπολης θα ήθελα να καταθέσω της σκέψεις μου.
    Ας μεταφερθούμε νοητά στην Μακεδονία του 323 π.χ. (το ταφικό μνημείο χρονολογείται περί τα 325-300 π.χ.) Δηλαδή όταν πέθανε ο Αλέξανδρος το 323 π.χ.
    Οι Μακεδόνες δεν γνώρισαν βασιλιά μεγαλύτερο του Φιλίππου παρά μόνο τον Αλέξανδρο!
    Στις 8 Νοεμβρίου 1977, ο αρχαιολόγος Μανώλης Ανδρόνικος ανακοίνωσε την ανακάλυψη του ασύλητου τάφου του Φιλίππου Β΄ στην Βεργίνα, γεγονός που υπήρξε μείζων αρχαιολογική ανακάλυψη παγκοσμίως.
    Η μεγαλοπρέπεια του τάφου της Αμφίπολης με τα μέχρις τώρα ευρήματα (μέγεθος, Λέοντας, Σφήκες, Καρυάτιδες) ξεπέρνα αυτόν του Φιλίππου.
    Και ερωτώ, ποιος θα τολμούσε να φτιάξει τάφο μεγαλύτερο του Φιλίππου?
    Μόνο ο Αλέξανδρος!
    Σε μια ταραγμένη περίοδο για την Μακεδονία μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου, με δολοφονίες και μάχες διαδοχής στο παλάτι, κανένας δεν θα ετοίμαζε μεγαλοπρεπή τάφο παρά μόνο οι διάδοχοι για τον Αλέξανδρο!
    Ο Αντίπατρος διατήρησε στην εξουσία του την Μακεδονία και τους πέριξ λαούς μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου.
    Μεγίστη τιμή θα ήταν να είχε τον νεκρό Αλέξανδρο σε τάφο, στα εδάφη του στη Μακεδονία!
    Ο Πτολεμαίος (έγινε σατράπης της Αιγύπτου), πρώτος έκλεψε το ιερό πτώμα στην πορεία του για τη Μακεδονία, για να το έχει στο βασίλειό του και άρα να διεκδικεί όχι μόνον τη νομιμότητα, αλλά και την πρωτοκαθεδρία στην εξουσία του κόσμου!
    Ο Αλέξανδρος Πέθανε στην Βαβυλώνα 13 Ιουλίου του 323π.χ.
    Η είδηση του θανάτου του Αλέξανδρου έφτασε στη Μακεδονία με τα μέσα της εποχής σε μερικούς μήνες από το θάνατό του!
    Όταν μαθεύτηκε, προγραμματίστηκε και η ταφή του στη Μακεδονία, σε τάφο που αντίστοιχο δεν υπήρξε!
    Η είδηση της κλοπής του πτώματος του από τον Πτολεμαίο έφτασε στη Μακεδονία μερικούς μήνες αργότερα με τα μέσα της εποχής, άρα είχαν όλο το χρόνο στη Μακεδονία να ετοιμάσουν ότι ποιο μεγαλοπρεπές αντιστοιχούσε στον Μέγα βασιλέα τους Αλέξανδρο!
    Γιατί Καρυάτιδες στον τάφο του?
    Γιατί δάσκαλος και παιδαγωγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν ο Αριστοτέλης! (Μαθητής του Πλάτωνα)
    Γιατί όχι η Ολυμπιάδα?
    Γιατί η Ολυμπιάδα και άλλα μέλη της οικογένειας του Αλέξανδρου δολοφονήθηκαν, δεν θα τους έκαναν οι διάδοχοι δολοφόνοι τους, τέτοιο ταφικό μνημείο!
    Γιατί όχι ο Αντίπατρος η άλλος στρατηγός που επέστρεψε με δόξα και χρήμα από την εκστρατεία?
    Γιατί όλοι αυτοί για τους Έλληνες ήταν μικρότεροι του Φιλίππου (που ένωσε όλες της Ελληνικές πόλης και προετοίμασε την εκστρατεία) και πάρα πολύ μικρότεροι του Μεγάλου Αλεξάνδρου!
    Μέχρι να τελειώσει η ανασκαφή και τα ευρήματα να μας δείξουν τον κάτοικο του τάφου ας ελπίζουμε...
    Η ελπίδα, η προσμονή, ότι ο Μέγα Αλέξανδρος θα έρθει να ταφεί στον τόπο που τον γέννησε, στην Ελλάδα, ζει μέχρι σήμερα!
    Ζει και βασιλεύει!!
    Zει άραγε ο βασιλιάς Aλέξανδρος?
    ζει και βασιλεύει
    και τον κόσμο κυριεύει!..

    ΑπάντησηΔιαγραφή