[Ἀντιχαριζόμενος Νύμφας ἐστήσατο]
τάσδε Ἄταλος ἐκπροφυγὼν νοῦσον πόμασι
γλυκεροῖσιν
(Ως ανταπόδοση στις Νύμφες το έστησε
ο Άταλος που γλίτωσε από νόσο πίνοντας
γλυκό νερό)
Η εικονογραφία του αναγλύφου καθιστά πολύ πιθανή την εικασία η πηγή του ιαματικού νερού να ήταν τόπος λατρείας των Νυμφών στις οποίες αποδίδονταν και θεραπευτικές ιδιότητες. Η θέση του ιερού δεν είναι γνωστή. Σε μικρή απόσταση από τη θέση εύρεσης του αναγλύφου, ανασκαφή στην οδό Μουσών αποκάλυψε ιερό που κατά μία ερμηνεία συνδέεται με την λατρεία των Νυμφών. Στην γύρω περιοχή φυσικές υδάτινες ροές που συνδέθηκαν αργότερα με την χριστιανική λατρεία, όπως το Αγίασμα της Τιμίας Ζώνης ή του Αποστόλου Παύλου, δεν είναι βέβαιο αν απηχούν λατρεία των Νυμφών κατά την ρωμαϊκή περίοδο.
Ο επιγραφολόγος Ch. Edson κατά την δημοσίευση της επιγραφής του αναγλύφου υπαινίχθηκε τον συσχετισμό του ιαματικού νερού του ιερού των Νυμφών με το αγίασμα στην μονή του Αγίου Δημητρίου της Πηγής που, σύμφωνα με βυζαντινές γραμματειακές πηγές, υπήρχε σε έναν τόπο με φυσική ομορφιά σε μικρή απόσταση από την Θεσσαλονίκη. Στις «Διηγήσεις των θαυμάτων του Αγίου Δημητρίου»[1], κείμενο ανώνυμου συγγραφέα του 10ου αιώνα, αναφέρεται ότι ένας αξιωματούχος θεραπεύτηκε από έντονους πόνους στους αρμούς, δηλαδή τις αρθρώσεις, όταν με την καθοδήγηση του αγίου, που εμφανίστηκε στον ύπνο του, ένιψε το σώμα του με το καθαρό, γλυκό και λίγο ψυχρό νερό της πηγής, που ανάβλυζε από σχισμή βράχου δίπλα στο χριστιανικό ιερό, που έκτοτε μετονομάστηκε σε μονή του Αγίου Δημητρίου του Αρμογένη. Η θέση της δεν είναι γνωστή. Ενδέχεται να βρισκόταν στο περιαστικό δάσος Σέιχ-Σου, που η τουρκική ονομασία του (στην ελληνική, το νερό του Σεΐχη), αναφέρεται σε βρύση που υπήρχε εκεί.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
[1] S. Demetrii Martyris Acta, βιβλίο γ΄- 4ο θαύμα, Migne J. P., Ελληνική Πατρολογία (PG), 116, 1393-1396.
ΠΗΓΗ: ΑΜΘ, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου