Ίσως κάποιοι νομίζουν ότι οι μεταρρυθμίσεις που ζητάνε να κάνουν σήμερα οι πολιτικοί είναι ένα καινούργιο φρούτο. Λανθάνουν, και πλανώνται πλάνην οικτράν.
Μεταρρυθμίσεις γίνονταν και στην αρχαιότητα, όπως για παράδειγμα, του Κλεισθένη, που έθεσε τις βάσεις για τη δημοκρατική... μεταρρύθμιση της Αθήνας.
Διαβάστε μια σειρά άρθρων βασισμένα στο μνημειώδες έργο του Πανεπιστημίου του Καίμπριτζ: «Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας».
Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ
Για τη δεκαετία που ακολουθεί την πτώση της τυραννίας των Πεισιστρατιδών ελάχιστες μαρτυρίες σώζονται σχετικά με την ιστορία της Αθήνας. Μερικά διονυσιακά άσματα με πολιτικό απόηχο διασώθηκαν από το συγγραφέα Αθηναίο, ο οποίος έζησε περίπου επτακόσια χρόνια αργότερα, και πιθανώς αφορούν αυτή την περίοδο. Επίσης, διασώθηκαν μερικές επιγραφές, καθώς και ορισμένα αγγεία και άλλα υλικά ευρήματα, τα οποία, αν και δεν μπορούν να χρονολογηθούν με ακρίβεια, παρέχουν πρόσθετες ενδείξεις. Σαφείς πληροφορίες αντλούμε εξ ολοκλήρου από τον Ηρόδοτο και την Αθηναίων Πολιτεία του Αριστοτέλη, πηγές που συμπληρώνουμε με αποσπασματικές αναφορές σε μεταγενέστερους συγγραφείς. Ο Ηρόδοτος έγραψε περίπου εξήντα ή εβδομήντα χρόνια μετά τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη, γι' αυτό και θεωρεί τα εσωτερικά της Αθήνας δευτερεύοντα σε σχέση με άλλες υποθέσεις. Ο Αριστοτέλης για το ιστορικό μέρος της διήγησης του, η οποία γράφτηκε περίπου ενάμιση αιώνα μετά τα γεγονότα, βασίζεται στην αφήγηση του Ηροδότου και προσθέτει τη μοναδική διασωθείσα λεπτομερή περιγραφή των πολιτειακών μεταρρυθμίσεων του Κλεισθένη. Στη συνέχεια, επιχειρείται η ανασυγκρότηση των γεγονότων με τη σειρά που μας υποδεικνύουν οι εν λόγω πηγές.
ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΑΠΟ ΤΟ 511/10 ΕΩΣ ΤΟ 507/6 π.Χ.
Το κενό εξουσίας που δημιουργήθηκε μετά την εκδίωξη των Πεισιστρατιδών δεν έγινε αμέσως αισθητό. Επειδή οι τύραννοι δεν έθιξαν στην ουσία το πολίτευμα του Σόλωνα, και ήταν ευχαριστημένοι με τη διακατοχη των μεγάλων αξιωμάτων από συγγενείς και φίλους τους (Θουκ. ΣΤ', 54.6), ο άρχων Αρπακτίδης μάλλον εξέτισε τη θητεία του μέχρι τη λήξη της, παρόλο που εκλέχθηκε όσο ακόμη ο Ιππίας διατηρούσε την εξουσία, και είναι πολύ πιθανό ότι ο μηχανισμός της κυβέρνησης εξακολούθησε να λειτουργεί. Δεν έχουμε πληροφορίες, όμως, για το αν οι παλιές έριδες των αριστοκρατικών οικογενειών, οι οποίες τον 6ο αιώνα π.Χ. είχαν βοηθήσει τον Πεισίστρατο να αναρριχηθεί στην εξουσία, εμφανίστηκαν εκ νέου. Tα επόμενα έτη, μέχρι την εκλογή του Ισαγόρα ως άρχοντα το 508/7 π.Χ., φαίνεται ότι αφιερώθηκαν στην εκκαθάριση των υπολειμμάτων της τυραννίας των Πεισιστρατιδών από τη δημόσια ζωή της Αθήνας.
Γνωρίζουμε συνολικά έξι νομοθετικά μέτρα, τα οποία, αν και δεν μπορούμε να τα τοποθετήσουμε σε χρονολογική ακολουθία, πιθανώς θεσπίστηκαν κατά τα τρία έτη που ακολούθησαν. Τουλάχιστον δύο από τα μέτρα αυτά είχαν ισχυρό αντίκτυπο στις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη.
Το πρώτο ήταν η επαναφορά σε ισχύ ενός παλαιού νόμου, μάλλον από την εποχή του Δράκοντα, ο οποίος διακήρυττε ότι εάν κάποιος επιχειρούσε ή υποβοηθούσε την εδραίωση της τυραννίας στην Αθήνα, θα θεωρείτο παράνομος αυτός και οι απόγονοι του.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η δημοσίευση των ονομάτων των Πεισιστρατιδών και η απαγόρευση που απαγγέλθηκε εναντίον τους, γεγονότα τα οποία μαθαίνουμε από τον Θουκυδίδη (ΣΤ', 55, 12), συνδέονται με την ψήφιση του ως άνω νόμου.
Ένα άλλο μέτρο που επηρέασε τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη ήταν η αναθεώρηση του καταλόγου των πολιτών (διαψηφισμός), ο οποίος, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, πραγματοποιήθηκε λίγο μετά την εκδίωξη των τυράννων και αφορούσε «ανθρώπους νόθας καταγωγής», «διότι επικρατούσε η αντίληψη ότι πολλοί απολάμβαναν πολιτικά δικαιώματα, χωρίς να τα δικαιούνται» (Αθηναίων Πολιτεία, IT', 5). Μόνο εικασίες μπορούμε να διατυπώσουμε για το ποιοι ήταν εκείνοι που αφορούσε ο νόμος και πώς είχαν στερηθεί τα πολιτικά τους δικαιώματα.
Πάντως, αφού πριν από τον Κλεισθένη η συμμετοχή σε κάποια φρατρία συνιστούσε τη μόνη απόδειξη της ιθαγένειας, ο διαψηφισμός μάλλον υποχρέωνε τις φρατρίες να εξετάσουν ή να αναθεωρήσουν τους καταλόγους των μελών τους, ώστε να εξαιρεθούν από την τάξη των πολιτών όσοι δεν ήταν καταχωρισμένοι. Ο Αριστοτέλης μας πληροφορεί ότι στερήθηκαν τότε των πολιτικών δικαιωμάτων τους όσοι «από φόβο» προσχώρησαν στην παράταξη του Πεισιστράτου, προφανώς επειδή είχαν ανάγκη την προστασία του. Μάλλον την ίδια τύχη είχαν οι μισθοφόροι και σωματοφύλακες, τους οποίους χρησιμοποίησε ο Πεισίστρατος όταν ανέβηκε στη εξουσία, και γι' αυτό τους έδωσε άδεια να εγκατασταθούν στην Αττική, καθώς και απόγονοι ειδικευμένων τεχνιτών, τους οποίους ο Σόλων ενθάρρυνε να εγκατασταθούν με τις οικογένειες τους στην Αττική.
Σύμφωνα με τη γνώμη του Πλουτάρχου, το γεγονός ότι ο Σόλων τους είχε αναγνωρίσει επισήμως ως πολίτες αποτελούσε ήδη ένα πρώτο πρόβλημα. Το σπουδαιότερο πρόβλημα, όμως, ήταν ότι και αυτοί και οι μισθοφόροι του Πεισιστράτου μπορούσαν κάλλιστα να ασκούν ορισμένα πολιτικά δικαιώματα, όπως να παρευρίσκονται σε συνεδριάσεις της εκκλησίας του δήμου και της Ηλιαίας, με ρητή ή σιωπηρή έγκριση του τυράννου, χωρίς να έχουν γίνει ποτέ αποδεκτοί από τις φρατρίες.
Είναι, λοιπόν, αντιληπτό ότι αυτοί οι άνθρωποι ήταν πολιτικώς ευάλωτοι μετά την πτώση της τυραννίας. Με τον περιορισμό της ιδιότητας του πολίτη σε όσους περιλαμβάνονταν στους καταλόγους των φρατριών, που καθιέρωσε ο διαψηφισμός, στερήθηκαν όσα πολιτικά δικαιώματα ασκούσαν προηγουμένως.
Γνωρίζουμε την ακριβή χρονολογία για δύο γεγονότα αυτής της περιόδου. Ελάχιστα συμπεράσματα μπορούμε να εξαγάγουμε από το «Πάριο Χρονικό» (επ. 46), με βάση το οποίο ο θεσμός των μουσικών αγώνων με χορούς ανδρών, πιθανώς στα Παναθήναια, εισήχθη για πρώτη φορά την περίοδο που άρχων ήταν ο Λυσαγόρας, το 509/8 π.Χ.
Αντιθέτως, είναι αποκαλυπτικό το γεγονός ότι η γιορτή, την οποία ο Πεισίστρατος μετέτρεψε σε πατριωτικό εορτασμό της Αθήνας, διατηρήθηκε μετά την πτώση της τυραννίας, ενδεχομένως με κάποιες τροποποιήσεις.
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναφορά του Πλινίου (Naturcdis Historia, «Φυσική Ιστορία», ΧΧΧIV.17),ότι το 509 π.Χ. φιλοτεχνήθηκαν στην Αθήνα αγάλματα των «Τυραννοκτόνων» Αρμοδίου και Αριστογείτονα, τα οποία αδιαμφισβήτητα είναι πανομοιότυπα με αυτά που αποδίδει ο Παυσανίας {Αττικά, 8.5) στον Αντήνορα. Αν και η χρονολογία δεν πρέπει να είναι σωστή, φαίνεται ότι αμέσως μετά την ανατροπή των τυράννων, η τυραννοκτονία εορταζόταν δημοσίως.
Στην ίδια εποχή αποδίδεται, επίσης, κάποιο διάταγμα που απαγόρευε τα βασανιστήρια εις βάρος Αθηναίων πολιτών, το οποίο χρονολογείται από τον Ανδοκίδη, στην περίοδο που άρχων ήταν ο Σκαμάνδριος, για το λόγο ότι τέτοια βασανιστήρια συνήθως γίνονταν από τους τυράννους.
Καθώς δεν υπάρχει καμία αυτοτελής ένδειξη που να παραπέμπει στη θητεία του Σκαμανδρίου, έχει γίνει κοινώς αποδεκτό ότι η εν λόγω νομοθεσία θεσπίστηκε το επόμενο έτος μετά από την εκδίωξη των τυράννων, δηλαδή το 510/9 π.Χ.
Πηγή: sakketosaggelos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου