«Παρθενώνα της Μακεδονίας» χαρακτηρίζει η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας το παλάτι του Φιλίππου στις Αιγές, που αναστηλώνει η ίδια. Ένα χαρακτηρισμό, τον οποίο βέβαια ίσως βιάζεται να δώσει, αφού το Ανάκτορο έως την ολοκλήρωση του έχει πολύ δρόμο ακόμα.
Στη συνέντευξη της στον in.gr περιγράφει την πορεία του έργου, εστιάζοντας το θέμα στη νέα χρηματοδότηση ύψους 10 εκατομμυρίων που ελπίζει ότι θα έχει, μέσω του νέου ΣΕΣ 2014- 2020, ενώ παράλληλα αναφέρεται στην σπουδαιότητά του.
Απορίας άξιο είναι γιατί η Αγγελική Κοτταρίδη αφήνει μια σειρά αναπάντητων απλών ερωτημάτων, ίσως γιατί δεν της τέθηκαν, παρ΄ ότι οι απαντήσεις τους θα ήταν πολύ διαφωτιστικές για το ευρύ κοινό.
Από όσο ξέρω, δεν αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο ανακατασκευάζει το παλάτι του Φιλίππου. Θέλουμε να πιστεύουμε, δείχνοντας εμπιστοσύνη στο έργο της, ότι τα 4.000 αρχιτεκτονικά μέλη που έχουν καταγραφεί, τα κομμάτια του περιστυλίου, τα επιστύλια, κά, είναι όλα τους κομμάτια του Ανακτόρου και έχουν ταυτιστεί.
Όμως, είναι έτσι; Βρέθηκε κάποια επιγραφή που να αναφέρει ότι το συγκεκριμένο κτίσμα είναι το Ανάκτορο του Φιλίππου και δεν είναι κάποιο άλλο;
Εκτός κι αν από δική της ανασκαφή έχει κάποιο νέο εύρημα και μας το επιφυλάσσει, ως έκπληξη.
Ένα άλλο εύλογο ερώτημα που μας προκαλείται είναι για το πώς γνωρίζουμε ότι ο όροφος που επιθυμεί να ανακατασκευάσει ή κ. Κοτταρίδη θα είναι ένα πιστό αντίγραφο του αυθεντικού Μακεδονικού;
Είναι ένα έργο δικής της έμπνευσης και σχεδιασμού και μέχρι ποιου σημείου;
Πόσοι και ποιοί αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί και άλλοι νέοι επιστήμονες, συμμετέχουν σ ένα τόσο μεγάλο έργο; Υπάρχει στην ομάδα και κάποιος διακεκριμένος ειδικός επιστήμονας που δεν τον γνωρίζουμε;
Η μελέτη του Ανακτόρου και του πολεοδομικού συστήματος από ποιους έγινε;
Ένα άλλο εύλογο ερώτημα που μας προκαλείται είναι για το πώς γνωρίζουμε ότι ο όροφος που επιθυμεί να ανακατασκευάσει ή κ. Κοτταρίδη θα είναι ένα πιστό αντίγραφο του αυθεντικού Μακεδονικού;
Είναι ένα έργο δικής της έμπνευσης και σχεδιασμού και μέχρι ποιου σημείου;
Πόσοι και ποιοί αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί και άλλοι νέοι επιστήμονες, συμμετέχουν σ ένα τόσο μεγάλο έργο; Υπάρχει στην ομάδα και κάποιος διακεκριμένος ειδικός επιστήμονας που δεν τον γνωρίζουμε;
Η μελέτη του Ανακτόρου και του πολεοδομικού συστήματος από ποιους έγινε;
Από τα μέχρι σήμερα στοιχεία που έπεσαν στην αντίληψή μας, δεν έχει γίνει καμία αναφορά στα μέλη της ομάδας της και ποτέ δεν είδαμε τους συνεργάτες της να μιλούν για το παλάτι.
Εν τέλει, οι διαφάνειες που είδαμε είναι οι μοναδικές απτές αποδείξεις για να φανταστούμε όλοι μας πως ήταν;
Εν τέλει, οι διαφάνειες που είδαμε είναι οι μοναδικές απτές αποδείξεις για να φανταστούμε όλοι μας πως ήταν;
«Ξεκινάμε από τις πέτρες και οι πέτρες είναι ειλικρινείς, δεν μπορείς να κάνεις ότι θέλεις. Έχεις δεδομένα αυστηρά και βαριά» δηλώνει στη συνέντευξη της στον in.gr.
Θα συμφωνήσουμε με την κ. Κοτταρίδη. Προφανώς και η ίδια, δια της αναφοράς της αυτής στις «ειλικρινείς πέτρες» πιστοποιεί πως και τα χαράγματα των μαρμάρινων μελών του περιβόλου στον τύμβο Καστά, που αναγράφουν «ΠΑΡΕΛΑΒΟΝ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΟΣ», αποτελούν βαριά δεδομένα. Απορούμε! Πώς είναι δυνατόν τότε να διατείνεται δημόσια η κυρία Κοτταρίδη ότι το μνημείο έχει κτιστεί στα Ρωμαϊκά χρόνια;
Στη συνέχεια, αναφερόμενη στα ψηφιδωτά δάπεδα των Αιγών θεωρεί ότι αποτελούν μία επιστημονική πρόκληση.
«Έχουμε περίπου 1,5 στρέμμα ψηφιδωτά. Αρκετά από αυτά είχαν βρεθεί από τον Λεόν Εζέ, τον 19ο αιώνα και καταχώθηκαν αλλά είχαν πάθει μεγάλες ζημιές, άλλα είχαν βρεθεί το 1950 και είχαν μείνει έκθετα και είχαν φτάσει σε τρομακτικό σημείο καταστροφής και διάβρωσης».
«Έχουμε περίπου 1,5 στρέμμα ψηφιδωτά. Αρκετά από αυτά είχαν βρεθεί από τον Λεόν Εζέ, τον 19ο αιώνα και καταχώθηκαν αλλά είχαν πάθει μεγάλες ζημιές, άλλα είχαν βρεθεί το 1950 και είχαν μείνει έκθετα και είχαν φτάσει σε τρομακτικό σημείο καταστροφής και διάβρωσης».
Πράγματι, στην κ Κοτταρίδη δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει κανείς την προσπάθεια της για την ανάδειξη ενός παλατιού και τη σύγκριση του με το Ναό του Παρθενώνα. Όμως, σε μια επόμενη συνέντευξή της η Προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ημαθίας ίσως θα ήταν καλό να μας έλυνε και μερικές από τις απορίες που δημιουργούνται στο κοινό. Για να μας φύγει και το δίλημμα αν καλώς της αποδίδουμε τον τίτλο μίας Νέας Ολυμπιάδος!
του Γιώργου Ροδάκογλου
Πηγή: thousandnews.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου