Amfipoli News: PONY: ποιοι και γιατί βάζουν φρένο στο ελληνικό αυτοκίνητο

Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2015

PONY: ποιοι και γιατί βάζουν φρένο στο ελληνικό αυτοκίνητο



Ελληνικό αυτοκίνητο. Δύο λέξεις, που για κάποιους φαντάζουν όνειρο θερινής νυκτός, για κάποιους άλλους όμως, είναι ένα όνειρο που πολλοί το έζησαν στο παρελθόν και πρέπει η νέα γενιά να το ζήσει και στο μέλλον.

Το Ελλαδικό κράτος από την μία ευαγγελίζεται την ανάπτυξη, από την άλλη όμως βάζει τρομερά εμπόδια στην ανάπτυξη υγιών επιχειρήσεων, είτε λόγω γραφειοκρατίας, είτε εσκεμμένα.

Μία χώρα που έχει ανάγκη από έσοδα, ορθώνει έναν τεράστιο τοίχο στην παραγωγή κάθε τι ελληνικού και ταυτοχρόνως ξεπουλά δημόσια φιλέτα σε ξένα κοράκια.

Δεν υπάρχει Έλληνας που να μην γνωρίζει το αυτοκίνητο Pony. Το βιομηχανικό τέκνο των αδελφών Κοντογούρη της NAMCO γεννήθηκε μέσα από την προσπάθειά τους να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό με την ονομασία «Hellas», το 1950 στη Γερμανία. Αργότερα ίδρυσαν τη FARCO στη Θεσσαλονίκη, χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό γερμανικής και ελβετικής τεχνογνωσίας και ξεκίνησαν να παράγουν το FARMOBIL, το όχημα… απεριορίστων χρήσεων που κυκλοφόρησε με αερόψυκτο κινητήρα BMW 700cc.

Η απόπειρα των Κουντογούρηδων δεν είχε συνέχεια όμως…

Η έλλειψη στήριξης από το ελληνικό κράτος σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, οδήγησαν στην πώληση της αρχικής εταιρείας στην CHRYSLER. Παράλληλα οι ιδιοκτήτες της δεν κατάφεραν ποτέ να λάβουν την πολυπόθητη έγκριση τύπου που θα τους επέτρεπε να ξεκινήσουν την παραγωγή του μοντέλου στην Ελλάδα.

Αποκύημα της προσπάθειάς τους να φέρουν και να εδραιώσουν ένα ελληνικό αυτοκίνητο στη χώρα παραγωγής του, ήταν η NAMCO (National Motor Company of Greece), η οποία ιδρύθηκε το 1972.

Το πρώτο PONY έφερε τη σφραγίδα Γάλλων μηχανικών, και η κυκλοφορία του είχε ως στόχο την εξάπλωση ενός μοντέλου παγκόσμιας κυκλοφορίας σε πολύ προσιτή τιμή. Τα μηχανικά του μέρη ήταν δανεικά από το Citroen 2CV, καθώς τα δύο αδέλφια είχαν συνάψει σύμβαση συνεργασίας με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία.

Η επιτυχία που είχε το PONY μεταφράστηκε σε 18.000 αυτοκίνητα σε όλη τη διάρκεια ζωής του (1972-1983), τα οποία παρήγε η NAMCO, ενώ το 67% της παραγωγής προήλθε από το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης. Το χαμηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, το έκανε ιδιαίτερα δημοφιλές, σε σημείο να εξάγεται σε 14 χώρες του κόσμου.

Η συνεργασία της NAMCO με τη Citroen, οδήγησε στη δημιουργία του μεγαλύτερου κέντρου διανομής ανταλλακτικών, εκπαίδευσης και service αυτοκινήτων της Citroen στα Βαλκάνια, υπό τη σκέπη της εταιρείας UNICO A.E.

To 1982, η Citroen και η Inthelco Γερμανίας ήρθαν σε συμφωνία για λογαριασμό της NAMCO . Έτσι ξεκίνησε ένα νέο άνοιγμα για την εταιρεία στην Καντόν της Κίνας με την παραγωγή του Ελληνικού ΡΟΝΥ με drive-train (κινητήρα-σασμάν) Citroen.

Όταν τα φώτα του PONY έσβησαν οριστικά, οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις μεταβιβάστηκαν στον όμιλο Peugeot, όπου μέχρι και σήμερα συνεχίζεται η παραγωγή διαφόρων μοντέλων.

Τα τελευταία τουλάχιστον τρία χρόνια η συζήτηση για τη νέα γενιά Pony 5 διαρκώς επανέρχεται στο προσκήνιο, και ξαφνικά πάλι καταλαγιάζει.

Χαρακτηριστικό είναι ότι έως και το Σεπτέμβριο του 2014 το Pony είχε κολλήσει στη… λάσπη των διαπιστεύσεων. Τελικά κατάφερε να λάβει τη σχετική αδειοδότηση από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) και την Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών Δοκιμών (ΕΒΕΤΑΜ). Ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης Οδεσσέας Κωνσταντινόπουλος, είχε αναφέρει ότι εγκρίθηκε η πιστοποίηση και η έγκριση τύπου και ότι το PONY, και μπορούσε πλέον να ενταχθεί στη γραμμή παραγωγής.

Το πλάνο Κοντογούρη προέβλεπε την κατασκευή 24 αυτοκινήτων την ημέρα, με την τιμή του βασικού μοντέλου να ανέρχεται στις 7.000 ευρώ. Η εταιρεία θα απασχολούσε -σε πρώτη φάση τουλάχιστον- 400 εργάτες στις εγκαταστάσεις της. Για να ξεκινήσει η υλοποίηση της επένδυσης η NAMCO είχε αποκαλύψει ότι απαιτούνται αρχικά 10.000.000 ευρώ σε έρευνα, μελέτες παραγωγής και εξειδίκευση προσωπικού, ενώ το κεφάλαιο κίνησης που απαιτείται αντιστοιχεί στο 80% του τζίρου.

Όπως αποκαλύπτει ο επικεφαλής της NAMCO, Πέτρος Κοντογούρης «λάβαμε έγκριση τύπου από τον ΕΒΕΤΑΜ, την οποία στη συνέχεια απέσυρε με την αιτιολογία ότι δεν είναι διαπιστευμένη αρχή για να εκδώσει τη συγκεκριμένη πιστοποίηση. Ό,τι συνέβη, συνέβη εσκεμμένα και προσχηματικά. Την επόμενη εβδομάδα αναμένουμε εξελίξεις».

Τα λόγια του… πατέρα του Pony σε σε παλαιότερη δηλωσή του είναι χαρακτηριστικά: «υπό κανονικές συνθήκες θα το βλέπαμε ήδη στις βιτρίνες. Μία καινοτόμος ελληνική βιομηχανία, η οποία δημιούργησε ένα φιλόδοξο επιχειρηματικό πλάνο, όπως η NAMCO, συναντά εμπόδια από αρκετές πλευρές. Μην ξεχνάτε ότι η καινούργια πλατφόρμα – σασί Uniplatform, είναι δική μας πατέντα και μπορεί να δεχτεί 17 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων. Συνεργαζόμαστε με ελληνικά επιστημονικά ιδρύματα, όπως το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αριστοτέλειο, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, επενδύοντας στην έρευνα και την καινοτομία. Πιστεύουμε στο διανοητικό κεφάλαιο της Ελλάδας και μπορούμε αν θέλουμε να κάνουμε θραύση στις εξαγωγές. Το μοντέλο παραγωγή – εξαγωγή, είναι το μόνο που μπορεί να αποδώσει, κόντρα στις όποιες χρηματοπιστωτικές φούσκες. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση από ξένα ιδιωτικά κεφάλαια και ουδέποτε ζητήσαμε χρήματα από το ελληνικό κράτος».

Άλλωστε, το αυτοκίνητο που κάποιος Γερμανός δημοσιογράφος είχε παραδεχτεί ότι «είναι τόσο άσχημο που είναι πάντα ωραίο», ίσως φοβίζει κάποιους περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Αυτή τη φορά όχι λόγο της ασχήμιας, αλλά κυρίως λόγω της ομορφιάς που κουβαλάει. Μην ξεχνάτε πως η «υπερβολική ομορφιά», τρομάζει ως κάτι το απρόσιτο και άγνωστο για τους πολλούς…

Ποιοι και γιατί λοιπόν δεν θέλουν να βγει στην παραγωγή το Pony; Γιατί πιστεύουμε πως οι μεγάλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες βάζουν συνεχώς εμπόδια;

Η αλήθεια είναι επίσης πως μια μαζική παραγωγή ενός ελληνικού αυτοκινήτου σε τόσο χαμηλή τιμή θα »χτυπούσε» στα ίσα τις γερμανικές, γαλλικές, ιαπωνικές και ιταλικές εταιρίες οι οποίες έχουν την μερίδα του λέοντος στην πώληση αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά.

Την ίδια στιγμή που το ελλαδικό κατεστημένο βάζει εμπόδια, στην Ρωσία το νέο μοντέλο Lada Vesta έκανε την εμφανισή του στην αγορά και μάλιστα ο Πρόδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας έκανε και ένα.. test drive για να δοκιμάσει τις δυνατότητες του νέου μοντέλου. 


Με τον τρόπο αυτό φυσικά ο Ρώσος ηγέτης κάνει μία τρομερή διαφήμιση στο συγκεκριμένο αμάξι, διότι μόνο και μόνο η εικόνα του ισχυρού ανδρός να… γκαζώνει το νέο δημιούργημα της ρωσικής βιομηχανίας, το μόνο σίγουρο είναι πως οι μετοχές του νέου Lada θα ανέβουν στην εν λόγω αγορά χωρίς κόπο.

Κάποιοι λοιπόν κάνουν τα πάντα για να προωθήσουν τα δημιουργήματα της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχνία τους, σε αντίθεση με τους εκάστοτε δικούς μας πολιτικούς ταγούς που κάνουν τα πάντα για να μην κατασκευάζεται σε τούτη την χώρα ούτε… βίδα.

Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΟΥΛΙΑΣ


Πληροφορίες: newsbeast.gr, news.gr, ithesis.gr

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου