Amfipoli News: Το αρχαίο άγαλμα του Σοφοκλή που δεν θα ξαναδείτε ποτέ… Πουλήθηκε 160.000 δολλάρια…

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019

Το αρχαίο άγαλμα του Σοφοκλή που δεν θα ξαναδείτε ποτέ… Πουλήθηκε 160.000 δολλάρια…



Του Γιώργου Λεκάκη
Ένα μαρμάρινο άγαλμα του Σοφοκλέους… Έργο του 1ου / 2ου αιώνα μ.Χ… Με το κεφάλι πιθανότατα από ένα άλλο αρχαίο ελληνικό άγαλμα επίσης του ποιητή Σοφοκλή, των αρχών του 4ου αι. π.Χ…. Ύψους 1,14 μ.
Άλλοτε βέβαια αναφέρεται ως Όμηρος και άλλοτε ως «ποιητής φιλόσοφος»

Γιατί σας το δείχνω;
Διότι δεν θα το ξαναδούμε ποτέ… ΜΟΣΧΟΠΟΥΛΗΘΗΚΕ 158.500 δολλ. ΗΠΑ, κατά την δημοπρασία του Οίκου Σόθμπις, CLASSICALAND WESTERN ASIATIC ANTIQUITIES, στις 7.6.2012, στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Μια δεύτερη ασέλγεια, που έγινε σε αυτό το άγαλμα είναι ότι ο «κάτοχός» του, το… επισκεύασε τον 18ο αιώνα…

Το αρχαίο άγαλμα «αποκτήθηκε» από τον James Hugh Smith Barry (1746-1801, Belmont και Marbury Hall, Northwich, Cheshire), στην Ρώμη μεταξύ 1772-1776, πιθανότατα από τον Thomas Jenkins. Ο Άγγλος έμπορος Thomas Jenkins (περίπου 1722-1798) ήταν ο μοναδικός προμηθευτής αρχαίων μαρμάρινων γλυπτών έργων του James Hugh Smith-Barry. Ξεκίνησε το 1772 όταν πούλησε το διάσημο σύμπλεγμα Βάκχος και Αριάδνη, που τώρα «ευρίσκεται» στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης[1]. Σε μια επιστολή του 1770, ο Jenkins καυχιόταν σε δύο άλλους «πελάτες» του, τον λόρδο Bessborough και τον μαρκήσιο του Rockingham, ότι διέθετε ένα άγαλμα του Όμηρου που «αξίζει πραγματικά»…[2]
Το αρχαίο άγαλμα του Σοφοκλή το βρίσκουμε αργότερα στον λόρδο Barrymore, Marbury Hall (Sotheby's, Λονδίνο, 29 Ιουλίου 1946, αρ. 154, σ. ΙΙΙ).
Στην κατοχή του Hagop Kevorkian, Νέα Υόρκη (Galleries Parke-Bernet, Νέα Υόρκη, 14η-15η Δεκεμβρίου 1962, αρ. 263, illus.) και του Gregory Sarkisian (1951-2011), στο Ντένβερ, του Κολοράντο…

ΠΗΓΕΣ:
James Dallaway, Anecdotes of the Arts in England, London, 1800, p. 355, no. 15 (as "Homer").
A Catalogue of Paintings, Statues, Busts, &c. at Marbury Hall, the Seat of John Smith Barry Esq. In the County of Chester, Warrington, 1819
John Preston Neale, Views of the Seats of Noblemen and Gentlemen in England, Wales, Scotland, and Ireland, 2nd series, vol. V, London, 1829, p. 4 (as "Homer")
Comte de Clarac, Musée de sculpture antique et moderne, vol. V, Paris, 1841, p. 92, no. 2125, pl. 844 (as a "philosophe")
Salomon Reinach, Répertoire de la statuaire grecque et romaine, 3rd ed., vol. I, Paris, 1916, p. 512, no. 7
Adolf Michaelis, Ancient Marbles in Great Britain, Cambridge, 1882, p. 508, no. 18 (as a "poet or philosopher")
Frederik Poulsen, in Paul Arndt and W. Amelung, eds., Photographische Einzelaufnahmen Antiker Sculpturen, Serie XI, Munich, 1929, col. 28, nos. 3099 and 3105 (as Sophocles)
Georg Lippold, Die Sculpturen des Vaticanischen Museums, vol. III, I, Berlin, 1936-1956, p. 19, under no. 496
Cornelius Vermeule, "Notes on a New Edition of Michaelis: Ancient Marbles in Great Britain," American Journal of Archaeology, vol. 59, 1955, p. 142
Gisela M.A. Richter, The Portraits of the Greeks, vol. I, London, 1965, p. 127, no. 21, fig. 654 (as Sophocles)
E. Voutiras, Studien zu Interpretation und Stil griechischer Porträts des 5. und frühen 4. Jhs., Bonn, 1980, p. 132, no. 21
Jonathan Scott, The Pleasures of Antiquity: British Collectors of Greece and Rome, New Haven, 2003, fig. 106
Sheila Dillon, Ancient Greek Portrait Sculpture: Contexts, Subjects, and Styles, Cambridge, 2006, p. 182
Arachne nos. 12187 and 51453.
ΠΗΓΗΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 6.12.2019.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[1] inv. αρ. 68.770.
[2] Βλ. V. Coltman «Classical Sculpture and The Culture of Collecting in Britain Since 1760» «Κλασσική Γλυπτική και τέχνη συγκεντρωμένη σε συλλογές στην Βρετανία από το 1760», Οξφόρδη, 2009, σελ. 274.
arxeion-politismou.gr

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου