Amfipoli News: Κάλλος: Εξετάζοντας την υπέρτατη ομορφιά πέρα από το φύλο

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2022

Κάλλος: Εξετάζοντας την υπέρτατη ομορφιά πέρα από το φύλο

 


Πήλινη ερυθρόμορφη υδρία του Ζωγράφου του Αλκιμάχου, με παράσταση καθημερινής σκηνής καλλωπισμού σε γυναικωνίτη ή σκηνής προετοιμασίας γάμου. Η καθιστή μορφή κρατάει κιβώτιο μέσα στο οποίο περιέχονται κοσμήματα και ύλες καλλωπισμού ενώ η όρθια μορφή κρατά κάτοπτρο μέσα στο οποίο αντικατροπτίζεται το πρόσωπό της. Άγνωστης προέλευσης. Γύρω στο 470 – 460 π.Χ. Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου Δ 99. © ΥΠΠΟΑ/Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου. Φωτογραφία: Σωκράτης Μαυρομμάτης

«Κάλλος, η υπέρτατη ομορφιά! Σωματική και ψυχική. Το ιδεώδες για τον άνθρωπο στην αρχαία Ελλάδαείναι το θέμα της έκθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που αναδεικνύει μέσα από 300 αντικείμενα μοναδικής τέχνης και απαράμιλλης αισθητικής την  έννοια του κάλλους στην καθημερινή ζωή και στη φιλοσοφική σκέψη της αρχαίας Ελλάδας.

Η έκθεση, που θα εγκαινιαστεί στις 29 Σεπτεμβρίου αποτελεί σύλληψη και υλοποίηση του καθηγητή κ. Νίκου Σταμπολίδη, που ολοκληρώνει εντυπωσιακά  τον κύκλο του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, του οποίου υπήρξε διευθυντής από το 1996, δίπλα στην αείμνηστη Ντόλλη Γουλανδρή για να συνεχίσει πλέον την πολύτιμη προσφορά του στον πολιτισμό από την θέση του εκλεγμένου διευθυντή στο Μουσείο Ακρόπολης.

Από ελληνικά μουσεία και Εφορείες Αρχαιοτήτων, το Μουσείο Μπενάκη και το ίδιο το Μουσείο  Κυκλαδικής Τέχνης, από ιδιωτικές συλλογές αλλά και από αρχαιολογικά μουσεία της Ιταλίας και του Βατικανού προέρχονται τα έργα, προκειμένου να συγκροτήσουν τις δύο μεγάλες ενότητες της έκθεσης: Τον Καλλωπισμό και το Κάλλος. Πρόκειται εξάλλου για μια μεγάλη και σε μέγεθος έκθεση, που θα καταλάβει όλους τους χώρους του μουσείου.

Πήλινος αττικός μελανόμορφος αμφορέας με την «Κρίση του Πάριδος». Άγνωστης προέλευσης. 530 – 520 π.Χ. Φλωρεντία, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 3856. © Museo Archeologico Nazionale di Firenze (Direzione regionale musei della Toscana).
Πήλινος αττικός μελανόμορφος αμφορέας με την «Κρίση του Πάριδος». Άγνωστης προέλευσης. 530 – 520 π.Χ. Φλωρεντία, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 3856. © Museo Archeologico Nazionale di Firenze (Direzione regionale musei della Toscana).
Χάλκινο πτυκτό κάτοπτρο με ανάγλυφη παράσταση απαγωγής του Γανυμήδη από τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό. Από τη Μάκιστο, «Πετροπήγαδα». Ελληνιστική περίοδος. Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου Μ 2441. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.
Χάλκινο πτυκτό κάτοπτρο με ανάγλυφη παράσταση απαγωγής του Γανυμήδη από τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό. Από τη Μάκιστο, «Πετροπήγαδα». Ελληνιστική περίοδος. Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου Μ 2441. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.

Το ιδεώδες που αναπτύχθηκε στην αρχαία ελληνική σκέψη, για να εκφραστεί μέσα από τα ποιήματα των επικών και λυρικών ποιητών από τον 8ο π.Χ ως τον 6ο π.Χ. αιώνα και να αποκρυσταλλωθεί στη συνέχεια στα κείμενα των φιλοσόφων της Κλασικής εποχής είναι στο επίκεντρο αυτής της έκθεσης, μια γοητευτική προσέγγιση στην υπέρτατη ομορφιά. Τόσο τη γυναικεία όσο και την ανδρική. Γιατί έπαινος της φυσικής ομορφιάς των νέων ήταν ο χαρακτηρισμός τους στην αρχαιότητα ως «Καλούς» και «Καλές», όπως αναφέρεται σε επιγραφές χαραγμένες σε αγγεία, σε αρχιτεκτονικά μέλη κτηρίων και φυσικά στα αρχαία κείμενα. Ποιος ξεχνά άλλωστε την Ωραία Ελένη…

Η έννοια του «Κάλλους» ωστόσο στην υπέρτατη διάστασή της στην ελληνική αρχαιότητα δεν είναι απλώς μία λέξη που σημαίνει μόνον την ομορφιά, καθώς πρόκειται για τον συνδυασμό της φυσικής εμφάνισης και των αρετών της ψυχής. Αυτό που ήταν το ζητούμενο επί αιώνες  αναδεικνύοντας τη συμβολή της αρχαίας  Ελλάδος  στον καθορισμό της έννοιας της «ωραιότητας» ως και σήμερα.

Πήλινος αττικός ερυθρόμορφος σκύφος με παράσταση Πηνελόπης καθισμένης μπροστά στον αργαλειό της. Από το Chiusi (Σιένα). Γύρω στο 440 π.Χ. Chiusi, Εθνικό Ετρουσκικό Μουσείο 62705. © Museo Nazionale Etrusco di Chiusi (Direzione regionale musei della Toscana).
Πήλινος αττικός ερυθρόμορφος σκύφος με παράσταση Πηνελόπης καθισμένης μπροστά στον αργαλειό της. Από το Chiusi (Σιένα). Γύρω στο 440 π.Χ. Chiusi, Εθνικό Ετρουσκικό Μουσείο 62705. © Museo Nazionale Etrusco di Chiusi (Direzione regionale musei della Toscana).

Πήλινο ομοίωμα μήλου. Από αποθέτη ιερού στην Πάτρα. 5ος – 3ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών 4644. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.
Πήλινο ομοίωμα μήλου. Από αποθέτη ιερού στην Πάτρα. 5ος – 3ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών 4644. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας/ΟΔΑΠ.
Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.

Ιδιαίτερο σκέλος συνιστά ο καλλωπισμός, που στην έκθεση  περιλαμβάνει τόσο τους τρόπους, τους οποίους  μετέρχονταν οι άνθρωποι για να περιποιηθούν και να αναδείξουν τη σωματική τους χάρη όσο όμως και τα μέσα που χρησιμοποιούσαν, τα αρχαία καλλυντικά και ψιμύθια. Η περιγραφή για τον καλλωπισμό της Ήρας από την Ιλιάδα γίνεται έτσι ο οδηγός για να αναφερθούν πρώτα απ΄όλα το λουτρό, που συνοδεύεται από την χρήση αλοιφών και αρωμάτων, την περιποίηση του προσώπου και του σώματος, την κόμμωσης και τέλος τον στολισμό με τα ωραιότερα ενδύματα και κοσμήματα.

Στην έκθεση εξάλλου σημαντικό ρόλο κατέχει η απόδοση της ανθρώπινης μορφής αλλά και του ήθους μέσα από έργα μεγάλης τέχνης, κυρίως της γλυπτικής ενώ δεν παραλείπονται πολλές επιμέρους  προσεγγίσεις του «κάλλους», όπως το «ηρωικό» και το «αθλητικό» κάλλος, τα «καλλιστεία θεοτήτων» αλλά ακόμη και το «δαιμονικό κάλλος».

Κάλλος: Εξετάζοντας την υπέρτατη ομορφιά πέρα από το φύλο

Για την έκθεση, που θα διαρκέσει ως τις 16 Ιανουαρίου συνεργάσθηκε ο επιμελητής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης δρ Ιωάννης Φάππας. Την υποστήριξή της εξάλλου είχε η εταιρεία L’ Oréal.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης -Νεοφύτου Δούκα 4

 cycladic.gr

Πηγή: lifo.gr

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου