Πολλοί ίσως δεν γνωρίζουν ότι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σύμβολα της Αμερικής, το άγαλμα της Ελευθερίας, ήταν δώρο από τη Γαλλία για τα 100 χρόνια από τη διακήρυξη της Ανεξαρτησίας της Αμερικής στις 4 Ιουλίου 1776.
Το άγαλμα κατασκευάστηκε στο Παρίσι και χρηματοδοτήθηκε εξ’ ολοκλήρου από τον γαλλικό λαό. Όλοι οι Γάλλοι συνεισέφεραν πλούσιοι και φτωχοί, ακόμα και μαθητές σχολείων για να συγκεντρωθούν τα χρήματα. Η παράδοση είχε προγραμματιστεί για το 1876, αλλά εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων και κυρίως οικονομικών δυσκολιών παραδόθηκε δέκα χρόνια μετά.
Η κεφαλή του αγάλματος εκτίθεται στο Παρίσι πριν από την ολοκλήρωση του έργου. Wikimedia Commons
Το σχέδιο του αγάλματος ήταν του Γάλλου γλύπτη Φρεντερίκ Ωγκύστ Μπαρτολντί και επικεφαλής μηχανικός ήταν ο Γουστάβος Άιφελ, καθώς ο Μπαρτολντί ζήτησε τη βοήθειά του. Πρόκειται για τον γνωστό Άιφελ, ο οποίος έχτισε τον διάσημο πύργο στο Παρίσι δέκα χρόνια αργότερα.
Φημολογείται ότι το πρόσωπο του αγάλματος απεικονίζει τη μητέρα του Μπαρτολντί και ότι εμπνεύστηκε το άγαλμα από τον Κολοσσό της Ρόδου.
Το ελληνικό άγαλμα ήταν ένα από τα επτά θαύματα της αρχαιότητας, είχε ύψος 30 μέτρων και ήταν τοποθετημένο στην είσοδο του λιμανιού της Ρόδου. Συμβόλιζε τον ήλιο και κρατούσε έναν πυρσό. Κατά μία άλλη εκδοχή η κεφαλή του αγάλματος έχει ομοιότητες με τη μορφή του φωτοφόρου Απόλλωνος που βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου.
Ο Φωτοφόρος Απόλλωνας στο μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου μοιάζει με το Άγαλμα της Ελευθερίας, αλλά ανακαλύφθηκε μετά την κατασκευή της κεφαλής. Η κρατούσα άποψη είναι ότι το άγαλμα της Ελευθερίας είναι μια αναπαράσταση της θεάς των Ρωμαίων Libertas.
Το επιχείρημα που συσχετίζει το άγαλμα της Ελευθερίας με το Απόλλωνα στηρίζεται στο γεγονός ότι στην Αρχαία Κόρινθο έκανε ανασκαφές πρώτη η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών. Η κατασκευή του αγάλματος όμως είναι προγενέστερη της ανακάλυψης της τρίπτυχης πλάκας της Κορίνθου, καθώς οι αρχαιολόγοι της αποστολής ξεκίνησαν εργασίες το 1896, δηλ. πολλά χρόνια μετά την κατασκευή της κεφαλής. Από την άλλη, η μορφή του Απόλλωνα επιβεβαιώνει ότι η αρχαιοελληνική αισθητική επηρέασε βαθιά τον παγκόσμιο πολιτισμό και ειδικά τον δυτικό τρόπο σκέψης.
Η κρατούσα άποψη σήμερα είναι ότι το άγαλμα της Ελευθερίας είναι μια αναπαράσταση της θεάς των Ρωμαίων Libertas, που είναι η προσωποποίηση της ελευθερίας. Στην Αρχαία Ελλάδα «Ελευθερία» ήταν το ένα επίθετο της θεάς Άρτεμης, και έτσι λατρευόταν στα Μύρα της Λυκίας.
Το ύψος του αγάλματος της Ελευθερίας είναι 46 μέτρα, χωρίς τη βάση και συνολικά φτάνει τα 96 μέτρα. Στο υψωμένο δεξί της χέρι κρατά πυρσό και στο αριστερό μια πλάκα με την ημερομηνία 4 Ιουλίου 1776. Συμβολίζει την ελευθερία και την ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή. Τοποθετήθηκε στην είσοδο του λιμανιού της Νέας Υόρκης για να καλωσορίζει τους μετανάστες που έφταναν στην Αμερική. Το νησάκι αυτό των μεταναστών λέγεται Ellis και βρίσκεται πολύ κοντά στο νησάκι Liberty (ελευθερία).
Το εσωτερικό του αγάλματος κρύβει έναν σκελετό παρόμοιο με αυτόν του πύργου του Άιφελ.Flickr
Ίσως προσέξατε στη φωτογραφία τη χαρακτηριστική σιδηροκατασκευή στο εσωτερικό του αγάλματος που λειτούργησε κατασκευαστικά ως σκελετός. Μοιάζει πολύ με την αρχιτεκτονική του γνωστού Πύργου του Άιφελ στο Παρίσι. Το κεφάλι και το χέρι του αγάλματος είχαν κατασκευαστεί πριν να αναλάβει ο Άιφελ. Το 1878 ο κόσμος είδε το κεφάλι για πρώτη φορά σε μια έκθεση στο Παρίσι.
Στις 17 Ιουνίου 1885 το άγαλμα παραδόθηκε στον αμερικανικό λαό σε 350 κομμάτια, πακεταρισμένο σε 214 κιβώτια και συναρμολογήθηκε εκεί σε 4 μήνες.
28η Οκτωβρίου… 1886. Τα εγκαίνια
Σήμερα στο Παρίσι υπάρχουν τρία πιστά αντίγραφα του γνωστού αγάλματος σε διάφορα σημεία της πόλης, για να θυμίζουν στους Παριζιάνους το δώρο τους στην Αμερική, που έγινε το σήμα κατατεθέν των ΗΠΑ.Greudin/Wikimedia Commons
Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος το 1886 ήταν από τις πιο συναρπαστικές εκδηλώσεις του αιώνα. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν μόνο δύο γυναίκες στο νησί, η γυναίκα του Μπαρτολντί και η κόρη του πρόεδρου της γαλλικής επιτροπής. Γεγονός οξύμωρο, αφού το άγαλμα είχε τη μορφή γυναίκας. Οι αρχές εξήγησαν ότι δεν είχαν προσκληθεί γυναίκες για λόγους ασφάλειας, αλλά κάποιες σουφραζέτες, επαναστάτριες της εποχής, που δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση να χάσουν το σόου, ναύλωσαν σκάφος και πλησίασαν όσο μπορούσαν. Το 1924 ανακηρύχτηκε σε εθνικό μνημείο.
Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Pixabay.
mixanitouxronou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου