Ξημερώματα της 30ης Μαρτίου του 1952, ο Νίκος Μπελογιάννης εκτελέστηκε (μαζί με τρεις συντρόφους του) από το μετεμφυλιακό κράτος, το οποίο φαίνεται ότι ζούσε και ανέπνεε για εκείνη τη στιγμή.
Εννοείται ότι ο Μπελογιάννης εκείνη την εποχή δεν κυκλοφορούσε στην Αθήνα με την κανονική του ταυτότητα. Είχε φροντίσει να προμηθευτεί πλαστή με τα στοιχεία Γεώργιος Χόχολης του Ευαγγέλου και της Αλεξάνδρας, "γεννημένος το 1913 εις Ζέλιτσα Καλαμών και κατοικών στην οδό Μαυρομιχάλη 47". Εννοείται, επίσης, ότι οι Αρχές γνώριζαν άριστα το σύνολο της προπολεμικής του πολιτικής δραστηριότητας. Το Δελτίο Εγκληματικότητας του Μπελογιάννη με τον αριθμό 219502 δεν άφηνε περιθώρια για παρερμηνείες, καθώς σε αυτό αναγράφονταν και οι τέσσερις προπολεμικές καταδίκες του για κομμουνιστική δράση (όλες επί δικτατορίας Μεταξά, μεταξύ του 1936 και του 1938).
Το αστυνομικό τμήμα της Αμαλιάδας ανταποκρίνεται στο αίτημα της Υπηρεσίας Πληροφοριών και παρέχει κάθε πληροφορία που έχει στη διάθεσή του για τη δράση του Νίκου Μπελογιάννη. Οι λεπτομέρειες για τη δραστηριότητά του πριν την 28η Οκτωβρίου 1940 ήταν γνωστές στις αρχές και έτσι ο συντάκτης του σημειώματος δεν αφιέρωσε παρά μόνο λίγες γραμμές σε εκείνη τη χρονική περίοδο. Περισσότερες είναι οι πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο έδρασε ο καταζητούμενος κατά τη διάρκεια της Κατοχής (όταν και εντάχθηκε το 1943 στον ΕΛΑΣ Πελοποννήσου) και ακόμη περισσότερες είναι οι γνώσεις του συντάκτη για την περίοδο από την 31η Μαρτίου 1946 (ημερομηνία έναρξης του Εμφυλίου Πολέμου) και μετά. Αναφέρονται λεπτομέρειες για την άνοδό του Μπελογιάννη στη ιεραρχία του Δημοκρατικού Στρατού, για τη στρατιωτική του δράση και τη φυγή του στην Αλβανία "ακολουθείς τον Ζαχαριάδη" μετά την οριστική κατάρρευση του μετώπου και τη σύμπτυξη του Δ.Σ. στην Αλβανία.
Οι αρχές κατορθώνουν στις 20 Δεκεμβρίου του 1950 να συλλάβουν τον Μπελογιάννη, ο οποίος στην αρχή δίνει τα ψεύτικα στοιχεία του. Γεώργιος Χόχολης του Ευαγγέλου και της Αλεξάνδρας. Μέσω όμως της παραβολής των δακτυλικών αποτυπωμάτων προκύπτει η πραγματική του ταυτότητα. Πρόκειται για τον Μπελογιάννη Νικόλαο του Γεωργίου "σεσημασμένον και καταχωρημένον εν τω Γραφείο ημών υπ' αυξ.αριθμόν 219502". Πρόκειται, όπως είδαμε και πιο πριν, για τον αριθμό του Δελτίου Εγκληματικότητας, το οποίο αποτελεί τρόπον τινά το "διαβατήριο" του Μπελογιάννη για το περιβάλλον των διωκτικών αρχών.
Το παρακάτω έγγραφο αποστέλλεται από τη Διεύθυνση Εγληματολογικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημοσίας Τάξης στην Υποδιεύθυνση της Ασφάλειας. Από τις 20 Δεκεμβρίου του 1950 και μετά, ο Μπελογιάννης περνά τις (τελευταίες στη ζωή) μέρες του μεταξύ φυλακής και δικαστικής αίθουσας.
Ακόμα όμως και μετά την εκτέλεση του Μπελογιάννη, στις 30 Μαρτίου του 1952 (μαζί με τους Δημήτρη Μπάτση, Ηλία Αργυριάδη και Νίκο Καλούμενο), οι διωκτικοί μηχανισμοί του κράτους εξακολουθούν να ασχολούνται με τον νεκρό, πια, κομμουνιστή, δείγμα του ότι η συνολική αξία του και ο βαθμός "επικινδυνότητάς" του τον καθιστούσαν ιδιαίτερα υπολογίσιμο αντίπαλο για το μετεμφυλιακό κράτος.
Σε δελτίο της Υπηρεσίας Πληροφοριών με ημερομηνία την 7η Ιουνίου 1952 (κάτι παραπάνω από δύο μήνες μετά την εκτέλεση) καταγράφεται ότι σε κινηματογράφο της Χάιφα στο Ισραήλ, μετά από πρωτοβουλία του Κομμουνιστικού Κόμματος της χώρας, έλαβε χώρα προβολή ταινίας που αφορούσε τη δίκη του Μπελογιάννη και των συντρόφων του.
Επιπρόσθετα, στις 20 Αυγούστου του 1953, ένα χρόνο και πέντε μήνες μετά την εκτέλεση, η Υπηρεσία Πληροφοριών του Α' Σώματος Στρατού καταγράφει ότι η Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών της απέστειλε "συνημμένως εν αντίτυπον δελτίον εκπαιδευθέντων ιδία εις Σχολάς Κατασκοπείας του Σιδηρού Παραπετάσματος Κομμουνιστοσυμμοριτών". Σύμφωνα με το έγγραφο, ο Μπελογιάννης φοίτησε σε σχολή της αλβανικής πόλης Μπούρελι (στα αλβανικά Μπουρέλ). Πιο δίπλα, σημειώνεται: "Εξετελέσθη ως κατάσκοπος την 1/4/1952".
Ακόμα, πάντως, και μέσα στον υπαλληλικό τους οίστρο, οι διώκτες του Μπελογιάννη δεν φαντάζονταν εκείνη την εποχή ότι το όνομα του νέου από την Αμαλιάδα, που ήθελε να αλλάξει τον κόσμο, θα μνημονευόταν ακόμα και 70 χρόνια μετά την εκτέλεσή του. Ίσως η θυσία του Μπελογιάννη και των τριών συντρόφων του, όπως στη συνέχεια και η θυσία του Νίκου Πλουμπίδη, να μην πήγαν τελικά χαμένες. Το κίνημα των επόμενων δεκαετιών πάτησε πάνω σε αυτές τις θυσίες για να διαμορφώσει τις δικές του δράσεις και να εκφράσει τα δικά του προτάγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου