Οι ερευνητές αποκάλυψαν δύο ταφές βρεφών κάτω από ένα προϊστορικό μνημείο γνωστό ως πέτρα του δράκου, ή Vishapakar, στην τοποθεσία Lchashen κοντά στη λίμνη Sevan στην Αρμενία.
Οι πέτρες δράκου είναι προϊστορικές στήλες από βασάλτη στολισμένες με εικόνες ζώων όπως κεφάλια ψαριών ή φίδια. Βρέθηκαν κυρίως στα Αρμενικά υψίπεδα, αυτοί οι μονόλιθοι συνδέονται με την αρμενική λαογραφία, αντιπροσωπεύοντας βισάπους—μυθικούς υδάτινους δράκους που πιστεύεται ότι είναι φύλακες του νερού και της βροντής. Οι ερευνητές έχουν τεκμηριώσει περίπου 150 πέτρες δράκων, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται σε ορεινά λιβάδια πλούσια σε νερό σε υψόμετρα μεταξύ 6.500 και 10.000 ποδιών. Αυτές οι πέτρες ποικίλλουν σε ύψος από 150 cm έως 550 cm (59 έως 216,5 ίντσες) και πιστεύεται ότι ήταν αναμνηστικά μνημεία που τοποθετήθηκαν στο κέντρο υπαίθριων ιερών.
Οι πέτρες συνήθως βρίσκονται κοντά σε πηγές ή κανάλια, υποδηλώνοντας μια τελετουργική σύνδεση με το νερό. Αυτή η σύνδεση είναι εμφανής στα σκαλίσματα ζώων, ιδιαίτερα ψαριών και βοοειδών (όπως κατσίκες, πρόβατα και αγελάδες), που πιστεύεται ότι συμβολίζουν τους βισάπηδες.
Το 1980, κατά τη διάρκεια κατασκευαστικών εργασιών κοντά σε ένα αρχαίο νεκροταφείο στο χωριό Lchashen, οι εργάτες ανακάλυψαν μια πέτρα δράκου ύψους πάνω από 11 πόδια, διακοσμημένη με την εικόνα ενός θυσιασμένου βοοειδούς. Οι ανασκαφές αποκάλυψαν ένα ταφικό λάκκο κάτω από αυτήν την πέτρα, που χρονολογείται από τον 16ο αιώνα π.Χ. Αυτός ο τόπος ταφής είναι μοναδικός ανάμεσα στους εκατοντάδες τάφους που έχουν ανασκαφεί στην περιοχή, επειδή είναι ο μόνος που χαρακτηρίζεται από πέτρα δράκου και ένας από τους ελάχιστους που περιείχαν λείψανα βρεφών.
Ο ταφικός λάκκος περιείχε τα λείψανα δύο βρεφών, γνωστών ως Dragon1 και Dragon2, μαζί με αρχαιολογικά αντικείμενα όπως ζωγραφική κεραμική, μια χάλκινη φουρκέτα, μια καρνελιάνικη χάντρα, μια οστέινη βελόνα, ένα θραύσμα οψιανού και ανθρώπινα οστά μιας ενήλικης γυναίκας. Οι αρχικές αναλύσεις αυτών των υπολειμμάτων διεξήχθησαν τη δεκαετία του 1980, αλλά μέχρι πρόσφατα έγινε λεπτομερής γενετικός έλεγχος.
Οι αναλύσεις του αρχαίου DNA αποκάλυψαν ότι τα δύο βρέφη ήταν συγγενείς δεύτερου βαθμού με πανομοιότυπες μιτοχονδριακές αλληλουχίες, γεγονός που υποδηλώνει στενή οικογενειακή σχέση. Αυτό το εύρημα υποδηλώνει πιθανές βιολογικές σχέσεις όπως ετεροθαλείς αδερφές, θεία-ανιψιά, διπλά ξαδέρφια ή παππούδες-εγγόνια. Ωστόσο, οι ερευνητές προτείνουν ότι η πιο πιθανή σχέση είναι είτε ότι τα δύο μωρά ήταν θεία και ανιψιά ή ήταν ετεροθαλή αδέρφια που γεννήθηκαν από την ίδια μητέρα μέσω ετεροπατρικής υπεργονιμοποίησης - ένα σπάνιο φαινόμενο όπου μια γυναίκα μένει έγκυος με δύο μωρά από διαφορετικούς πατέρες την ίδια ώρα.
Η παρουσία βρεφικών καταλοίπων κάτω από έναν τόσο σημαντικό μονόλιθο εγείρει ερωτήματα σχετικά με τις ταφικές πρακτικές και τις πεποιθήσεις που σχετίζονται με τον θάνατο και τη μετά θάνατον ζωή στην αρμενική κοινωνία της Εποχής του Χαλκού . Το ταφικό πλαίσιο, σε συνδυασμό με τη μνημειακή δρακόπετρα, υποδηλώνει μια πιθανή τελετουργική ή συμβολική σημασία που δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητή.
«Στην Αρμενία της Ύστερης Εποχής του Χαλκού γενικά και στο Lchashen ειδικότερα, οι ταφές παιδιών είναι σπάνιες και η ταφή δύο νεογέννητων σε συνδυασμό με μια μνημειακή στήλη είναι μοναδική», δήλωσαν οι συγγραφείς της μελέτης. Σημείωσαν επίσης ότι στον Νότιο Καύκασο, μερικές φορές χρησιμοποιήθηκαν στήλες για τη σήμανση τάφων, αλλά από τους 454 τάφους της Εποχής του Χαλκού που ανασκάφηκαν στο Lchashen, μόνο αυτός ήταν σημειωμένος με μια πέτρα δράκου.
Το θυσιασμένο βοοειδές σκαλισμένο στη πέτρα του δράκου θα μπορούσε να συμβολίζει έναν πολιτιστικό θάνατο παρά έναν φυσικό. Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι ταφές μπορεί να ήταν το αποτέλεσμα μιας δύσκολης γέννας ή μιας ιερής θανάτωσης, αν και δεν εντοπίστηκαν άμεσα ίχνη βίας στα εύθραυστα λείψανα των βρεφών.
Αυτή η ανακάλυψη έχει ευρύτερες συνέπειες για την κατανόηση του ρόλου των λίθων των δράκων στις ταφικές πρακτικές της Εποχής του Χαλκού. Η συσχέτιση μεταξύ αυτών των μνημείων και των ταφών υποδηλώνει ότι οι πέτρες δράκων μπορεί να είχαν έναν ταφικό ή τελετουργικό ρόλο πέρα από την απλή διακόσμηση ή τον εορτασμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου