Η ζωή της και η κατάσταση στην Αλεξάνδρεια την εποχή της - Ο Πατριάρχης Κύριλλος και ο έπαρχος Ορέστης – Η αποτρόπαια δολοφονία της – Το επιστημονικό της έργο και η Αλεξάνδρεια μετά την Υπατία
Με την Υπατία, τη σπουδαία Αλεξανδρινή φιλόσοφο και μαθηματικό και ιδιαίτερα με τον τραγικό θάνατό της θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο. Για την Υπατία είχαμε γράψει πάλι στις 13/05/2017 στηριζόμενοι κυρίως στο ιστορικό δοκίμιο της Maria Dzielska «Υπατία η Αλεξανδρινή», Εκδόσεις Ενάλιος 1997. Σήμερα, θα προσθέσουμε νέα στοιχεία για το τραγικό της τέλος, αλλά και για το σπουδαίο επιστημονικό της έργο. Τέλος, θα αναφερθούμε στην κατάσταση στην Αλεξάνδρεια μετά τον θάνατό της.
Η ζωή της Υπατίας
Η Υπατία ήταν σπουδαία νεοπλατωνική φιλόσοφος, μαθηματικός και αστρονόμος. Γεννήθηκε, σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή το 370 μ.Χ. Ο συριακής καταγωγής χρονογράφος Ιωάννης Μαλάλας (6ος μ Χ. αι.) αναφέρει ως έτος γέννησής της το 355. Πατέρας της ήταν ο διαπρεπής μαθηματικός και φιλόσοφος Θέωνας, τον οποίο η Υπατία ξεπέρασε κατά πολύ. Η ευγλωττία της, η σπάνια μετριοφροσύνη της και η ομορφιά της, σε συνδυασμό με τα πνευματικά της χαρίσματα προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό μαθητών.
Ανάμεσά τους, τον Συνέσιο τον Κυρηναίο (περ. 370-413), Χριστιανό επίσκοπο στην Πτολεμαΐδα της Κυρηναϊκής, της σημερινής ο Λιβύης, ο οποίος άφησε αξιόλογο συγγραφικό έργο και πολλές επιστολές προς την Υπατία.
Ο Φάρος της Αλεξάνδρειας που καταστράφηκε από σεισμούς τον 14ο αιώνα
Τα προβλήματα για την Υπατία άρχισαν μετά την άνοδο στον Πατριαρχικό Θρόνο Αλεξανδρείας του Θεόφιλου. Η Υπατία αποτελούσε σύμβολο της μάθησης και της επιστήμης, που ταυτίζονταν από τους φανατικούς Χριστιανούς της εποχής με την ειδωλολατρία. Έτσι βρέθηκε στο επίκεντρο της έντασης μεταξύ Χριστιανών και Εθνικών. Τελικά, το 415 μ.Χ. βρήκε φρικτό θάνατο, ο οποίος θα μας απασχολήσει σε ξεχωριστό κεφάλαιο του σημερινού άρθρου μας.
Νεοπλατωνισμός και Χριστιανισμός στα χρόνια της Υπατίας
Πολλοί θεωρούν ότι με την καθιέρωση από τον Μέγα Κωνσταντίνο του Χριστιανισμού ως επίσημης θρησκείας της αυτοκρατορίας υπήρξε πλήρης επικράτησή του. Μάλιστα κάποιοι θεωρούν ότι ο Κωνσταντίνος έβαλε ταφόπλακα στον αρχαίο κόσμο. Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβηκε. Μετά τη Σύνοδο της Νίκαιας (325 μ.Χ.) και την επικράτηση των Νικαΐκών η Ομοουσιαστών (πιστών στα δόγματα της Συνόδου της Νίκαιας) απέναντι στους Αρειανιστές και την εξόντωση άλλων χριστιανικών ομάδων, όπως των Γνωστικιστών υπάρχει ως τον 6ο αιώνα μια σειρά πολιτιστικών συγκρούσεων, ιδιαίτερα σκληρών. Στο τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνα, στα χρόνια ακμής της Υπατίας κυριαρχούν οι Νεοπλατωνικοί φιλόσοφοι. Θεμελιωτής του Νεοπλατωνισμού θεωρείται ο Πλωτίνος (204-270 μ.Χ.). Τέλος του Νεοπλατωνισμού θεωρείται η απαγόρευση της λειτουργίας της Σχολής της Αθήνας από τον Ιουστινιανό το 529 μ.Χ. Τελευταίος σχολάρχης της ήταν ο σπουδαίος φιλόσοφος Δαμάσκιος (458-550), που θεωρείται και ο τελευταίος εκπρόσωπος της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Agora» του Αλεχάντρο Αμπανεμπάρ, η οποία είναι η βιογραφία της Υπατίας με την Ρέιτσελ Βάις στον πρωταγωνιστικό ρόλο
Agora - TRAILER (2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου