Amfipoli News: Ποιά σενάρια για τον ένοικο του τάφου «καίει» το ψηφιδωτό

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Ποιά σενάρια για τον ένοικο του τάφου «καίει» το ψηφιδωτό


Πλήθος σεναρίων έχει ανακύψει μετά το εκπληκτικό ψηφιδωτό που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Αμφίπολη, αποκλείοντας ωστόσο και κάποια που έχουν διατυπωθεί μέχρι στιγμής, ως ανυπόστατα.
Στο ψηφιδωτό απεικονίζεται ένα άρμα σε κίνηση που σύρεται από δύο λευκά άλογα, και το οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά το γνωστό σύμβολό του –το κηρύκειο.
Με δεδομένα τα παραπάνω, αυξάνονται οι πιθανότητες ο «ένοικος» του τύμβου να είναι άνδρας, καθώς στην παράσταση εικονίζεται άνδρας, ο οποίος μάλιστα έχει τιμηθεί σε μάχες ή και αγώνες. Με αυτό το σκεπτικό,αποκλείονται πλέον τα σενάρια που ήθελαν στον τάφο να βρίσκεται η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ολυμπιάδα ή η σύζυγός του Ρωξάνη.
 Η αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ από την πλευρά της, σημειώνει στο προσωπικό της ιστολόγιό, ότι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα είναι ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππος Β’. Τον ισχυρισμό της αυτόν αιτιολογεί ως εξής: «ο γενειοφόρος με το δάφνινο στεφάνι φαίνεται σε στάση προφίλ, με τη δεξιά πλευρά του προσώπου του να είναι κρυμμένη… Ο Φίλιππος είχε χάσει το δεξί του μάτι, ενώ επίσης είχε κερδίσει δάφνινο στεφάνι στους Ολυμπιακούς Αγώνες».
Στο προσκήνιο επανέρχεται φυσικά και ο ίδιος ο Μέγας Αλέξανδρος. Ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο Απελλής -ξακουστός ζωγράφος της αρχαιότητας- που ήκμασε κατά την περίοδο της 112ης Ολυμπιάδος δηλαδή μεταξύ του 332 και του 329 και ανήκε στο στενό βασιλικό περιβάλλον, δεν αποκλείεται να σχεδίασε το ψηφιδωτό στον τάφο της Αμφίπολης.
 
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο σενάριο, το πρόσωπο που λείπει από το ψηφιδωτό, είναι ο Μέγας Αλέξανδρος που οδηγεί τον Φίλιππο στον Άδη.
Ωστόσο, ο ακαδημαϊκός και καθηγητής κλασσικής αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, Μιχάλης Τιβέριος υποστηρίζει ότι η μορφή που δεν φαίνεται, πιθανότατα να είναι η Περσεφόνη την οποία οδηγεί ο Πλούτωνας στον Κάτω Κόσμο –χωρίς να αποκλείει ωστόσο το ενδεχόμενο -εάν είναι άλλη μορφή, ανδρική- να είναι και ο ίδιος ο νεκρός.
Σε δηλώσεις που έκανε πάντως τη Δευτέρα, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, έκανε λόγο για ένα μοναδικό έργο, το οποίο μας συνδέει με τη δυναστεία του Φιλίππου.
Εξάλλου σε κάθε περίπτωση, αυτό που ξεκαθαρίζει το ψηφιδωτό, είναι ότι το μνημείο στον λόφο Καστά είναι τάφος: Η σύνθεσή του έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά, δηλαδή από τη ζωή προς τον Κάτω Κόσμο.
Πηγή: enikos.gr
Διαβάστε επίσης:



4 σχόλια :

  1. Μα πώς θα μπορούσε ο Αλέξανδρος να οδηγεί τον Φίλιππο στον κάτω κόσμο; Το λογικό είναι ο Φίλιππος ή/και Πλούτωνας να οδηγεί κάποιον άλλο στον κάτω κόσμο, αφού ο Φίλιππος πέθανε πριν από τον "ένοικο του τάφου" που αναζητούμε.

    Ας συνοψίσω κι εγώ: Αν υπάρχει δεύτερη ανδρική μορφή πάνω στο άρμα, είναι ο νεκρός για τον οποίο έγινε το ταφικό κτίσμα και ο Πλούτωνας ή/και Φίλιππος τον οδηγεί. Αν υπάρχει η μορφή της Περσεφόνης πάνω στο άρμα, τότε έχουμε παράσταση παρόμοια με του τάφου της Περσεφόνης και ο νεκρός δεν ξέρουμε αν είναι άνδρας ή γυναίκα. Αν δεν υπάρχει κανένας άλλος πάνω στο άρμα, ο ηνίοχος είναι είτε ο νεκρός είτε ο Φίλιππος με τον οποίο συνδέεται ο άδηλος νεκρός.

    Αν θέλουμε οπωσδήποτε Αλέξανδρο στην παράσταση, αυτός είτε θα αποκαλυφθεί πάνω στο άρμα, είτε μπορούμε να τον δούμε στη νεανική μορφή του Ερμή με την προϋπόθεση ότι ο Αλέξανδρος/Ερμής και ο Φίλιππος/Πλούτων οδηγούν κάποια τρίτη μορφή στον κάτω κόσμο (γυναίκα της βασιλικής οικογένειας/Περσεφόνη ή πορτρέτο άνδρα νεκρού).

    Επομένως, προς το παρόν όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά, ακόμα και το σενάριο να μη φανερώνεται νεκρός εδώ αλλά να έχουμε απλώς μια σκηνή νεκρικού χαρακτήρα που ίσως ενσωματώνει τα μέλη της βασιλικής οικογένειας δίνοντας τα χαρακτηριστικά τους στα εικονιζόμενα μυθικά πρόσωπα.

    Το ξέρω ότι ξέφυγα... Υποθέσεις κάνουμε εν αναμονή (βασανιστική) των αποκαλύψεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάντως, ήδη φαίνεται το χέρι τής Περσεφόνης και κομμάτι τού πέπλου της στο αριστερότερο τμήμα τού ψηφιδωτού μαζί με τον Άδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πολυ γυμνασμενο για να ειναι χερι της Περσεφονης... η γραμμωση ειναι καλύτερη απο του Πλουτωνα.

      Διαγραφή
  3. Όπως είναι εμφανές, δεν μπορώ να σταματήσω να σκέφτομαι το ταφικό κτίσμα... Αν είναι τάφος που χτίστηκε για ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, είναι δυνατόν αυτό το πρόσωπο να έχει στριμωχτεί σε έναν τόσο στενό σχετικά χώρο στα δεξιά και να μην του έχει δοθεί μια πιο σημαντική θέση μέσα στην παράσταση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή