Ο Ρόδακας (ρόδαξ, ρόδον, τριαντάφυλλο) είναι ένα πανάρχαιο ηλιακό ελληνικό σύμβολο πού διαχρονικά αποτέλεσε φυλακτό
είτε σκαλισμένο στις μετώπες ναών αλλά και σπιτιών είτε φορεμένο ως κόσμημα από τους ανθρώπους.
Η πρώτη χρήση του ανάγεται στην Μυκηναϊκή Εποχή
και συνεχίζεται αδιάλληπτα έως σήμερα περνώντας μέσα από τους Κλασσικούς και Χριστιανικούς Χρόνους.
Το σχήμα και ο αριθμός των φύλλων του είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις δοξασίες τής εκάστοτε θρησκείας
Διακρίνουμε κυρίως δύο ρόδακες, τον αρχαίο - ελληνικό ρόδακα και τον ελληνο - χριστιανικό ρόδακα
Το Κόσμημα στο Χρόνο, Ρόδακας ένα αρχαίο ελληνικό Σύμβολο
Ο αρχαιο-ελληνικός ρόδακας ήταν αρχικά στολίδι στα διαδήματα των βασιλισσών των Μυκηναίων.
Στην Κλασσική Περίοδο, οι ρόδακες κοσμούσαν τις οροφές
των ιερών τής Αφροδίτης, των Ασκληπιείων, τις τοιχογραφίες σπιτιών αρχόντων και ήταν διάδημα της Άρτεμης και της Αφροδίτης.
Ρόδακας ήταν και η βάση τού Ήλιου τής Βεργίνας των Μακεδόνων Βασιλέων.
Ο αρχαίος-ελληνικός ρόδακας είχε σχήμα μικρού ρόδου 9τριαντάφυλλου), με ανοιγμένα και στρογγυλά στις άκρες τα φύλλα του, περιβάλλονταν από κύκλο και ήταν χαραγμένος πάνω σε πέτρα, μάρμαρο ή χρυσό & ασήμι.
Τα φύλλα του στην αρχή ήταν τέσσερα και στην συνέχεια επτά,
δώδεκα και δεκάξι στην Μακεδονική Περίοδο.
Ρόδακας από τον τάφο τής Αμφίπολης
Ρόδακας από το παλάτι τής Βεργίνας
Ο αριθμός των φύλλων του είχε διαχρονικά Συμβολικό Χαρακτήρα.
Συμβόλιζαν τα τέσσερα στοιχεία τής Φύσης (αέρας, γη, νερό, φωτιά), τα επτά θαύματα τού Αρχαίου Κόσμου, τους δώδεκα Θεούς τού Ολύμπου
και την παγκόσμια κυριαρχία των Βασιλέων τής Μακεδονίας.
Αποτελούσαν Σημείο Ομορφιάς, Αγνότητας, Ευγονίας, Λατρείας και Ισχύος.
Ευρήματα αρχαίου ελληνικού ρόδακα έχουν βρεθεί
σε χρυσό διάδημα βασίλισσας στις Μυκήνες, στην Θόλο τής Επιδαύρου, σε διάδημα προτομής τής Θεάς Άρτεμης που βρέθηκε στο Καρπενήσι, σε διάδημα χρυσελεφάντινης γυναικείας κεφαλής στους Δελφούς, σε τοιχογραφίες αρχοντικών στο ακρωτήρι τής Σαντορίνης, σε κιονόκρανα στο Ιερό τής Ελευσίνας κ.α.
Ένας ιδιαίτερος τύπος Ρόδακα είναι ο γλωσσωτός,
που αποτελείται συνήθως από έξι πέταλλα με στρογγυλεμένα άκρα σαν γλώσσες.
Τα πέταλλα είναι διακοσμημένα με ομφαλό, με ανάγλυφο πρόσωπο, με ολόγλυφα κεφάλια γρυπών και ταύρων ή με μορφές πουλιών και εντόμων.
Στο πίσω μέρος φέρουν έναν κρίκο ανάρτησης.
Αποτελούσαν εξαρτήματα διαδημάτων ή στολίδια για τις κοτσίδες των μαλλιών.
Μπορούσαν επίσης να ραφτούν πάνω στο ρούχο ή να περαστούν σε κορδόνι και φορεθούν στον λαιμό.
Οι Ρόδακες αυτοί ανήκουν στις επιτυχέστερες στιγμές τής αρχαίας ελληνικής χρυσοχοϊας. τόσο από πλευράς έμπνευσης όσο και εκτέλεσης.
Ο οκταπέταλλος Ρόδακας συνδέεται με τον Πλανήτη και την Θεά Αφροδίτη.
Στους Ναούς τής Θεάς στην Ελλάδα αλλά και τής Ishtar στην Μεσοποταμία βρέθηκαν ανάγλυφοι οκταπέταλλοι Ρόδακες.
Σύμφωνα με τον Σουμεριακό Μύθο η Ishtar κατέβηκε στον Άδη
παραμένοντας εκεί για μεγάλο διάστημα και αναδύθηκε στην ζωή ως ζωοδότρια.
Αυτός ο Μύθος σηματοδοτεί τον Πλανήτη Αφροδίτη, το άστρο που φαίνεται στην Εσπερία, κατά την διάρκεια τής οποίας εξαφανίζεται από τον Ουρανό και επανεμφανίζεται κατά το χάραμα ως προάγγελος τής Ανατολής.
Η Αφροδίτη για οκτώ ημέρες παραμένει αφανής το πρωϊ,
διότι ανατέλει υπό το λαμπρό Φως τού Ηλίου, έως ότου μετά από οκτώ ημέρες η ανατολή της πραγματοποιείται λίγο πριν την εμφάνιση των πρώτων ηλιακών ακτίνων, οπότε και γίνεται ορατή από τος ανθρώπους.
Οι Αλχημιστές έκαναν συχνά παραλληλισμούς ανάμεσα στον Ρόδακα και την Φιλοσοφική Λίθο, η οποία επενεργεί όχι μόνον στην μεταστοιχείωση των μετάλλων, αλλά και στην μετουσίωση τού ανθρώπου και κάθε άλλης μορφής ζωής.
Σύμφωνα με την Αιγυπτιακή μυθολογία ο θεός Ρε ή Ρα εγεννήθη μέσα από έναν οκταπέταλλο γαλάζιο λωτό.
Αυτό το είδος λωτού φύεται στην Αίγυπτο ακόμα και σήμερα.
Το όνομα Ρα στα αρχαία Αιγυπτιακά σημαίνει Ήλιος.
Το γαλάζιο χρώμα τού λωτού συμβολίζει τα ουράνια ύδατα
μέσα από τα οποία μέσα από τα οποία γεννήθηκε ο νοητός ήλιος.
Ο οκταπέταλλος γαλάζιος λωτός συμβολίζει τον ουρανό με τον ήλιο.
Ο οκταπέταλλος Ρόδακας συναντάται σε πλήθος ναών
και λατρευτικών αντικειμένων τής Πρϊστορίας.
Ο Αριθμός 8 συμβολίζει την Ανάσταση στους Αρχαίους Πολιτισμούς.
Ο ελληνο-χριστιανικός Ρόδακας συναρτήθηκε με την Λατρεία τής Παναγίας.
Ως Ρόδον το Αμάραντον προσφωνήθηκε η Παναγία.
Για τον λόγο αυτόν ο Ρόδακας, το Ρόδον, το Τριαντάφυλλο κοσμούν τις Εικόνες Της.
Έχει το σχήμα του αρχαίου-ελληνικού ράδακα
(μικρό ρόδο, με ανοιγμένα και μυτερά φύλλα, που περιβάλλεται από κύκλο) και ζωγραφίζεται στην Εικόνα τής Παναγίας,
συμβολίζοντας την Αγνότητα, το Αμόλυντον, το Άσπιλον,
την Καθαρότητα, την Ομορφιά και την Ευωδία που εκπέμπει στους Χριστιανούς η Λατρεία τής Παναγίας.
Τα φύλλα του ελληνοχριστιανικού Ρόδακα είναι τέσσερα, επτά, οκτώ, δώδεκα ή δεκάξι αλλά πάντα σχηματίζουν σταυρό.
Συμβολίζουν την Σταύρωση τού Χριστού και τα Επτά Μυστήρια τής Χριστιανικής Πίστης.
Ελληνο – Χριστιανικό Ρόδακα, Φυλαχτό, σκάλιζαν οι Χριστιανοί στους ακρογωνιαίους λίθους των σπιτιών τους.
mythagogia.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου