«Μπλέξαν οι γραμμές μας, μπλέξαν οι φωνές μας», τραγουδούσε η Χάρις Αλεξίου παρέα με τους Φατμέ το 1986. Οι στίχοι ήταν εμπνευσμένοι από τις τεχνικές δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι τηλεφωνικές γραμμές εκείνη την περίοδο.
Τις περασμένες δεκαετίες μπορεί κάποιος συνδρομητής να σήκωνε το ακουστικό για να τηλεφωνήσει και να άκουγε τη συνομιλία ξένων. Σε άλλη περίπτωση, μπορεί να απαντούσε στην κλήση του κάποιος άσχετος. Αυτό συνέβαινε γιατί τότε η τεχνολογία ήταν μηχανική και «μπλέκονταν οι γραμμές».
Η περίφημη συνακρόαση ήταν απρόβλεπτη κατάσταση και δημιουργούσε πολλά ευτράπελα και παρεξηγήσεις. Η σημερινή ψηφιακή τεχνολογία αποκλείει τέτοιου είδους καταστάσεις, αλλά τις δεκαετίες 60, 70 και 80 οι δυνατότητες ήταν περιορισμένες.
Τα διάφορα μέρη των τηλεφωνικών κέντρων αποτελούνταν από φθαρτά υλικά όπως πλατίνες, μικρά καλώδια, ηλεκτρικά σύρματα και περίπλοκους μηχανισμούς, που συχνά χαλούσαν και
δημιουργούσαν προβλήματα στις κλήσεις των συνδρομητών.
Αναλογικό κέντρο που λειτούργησε κυρίως τη δεκαετία του ’60 και του 70. Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ
Ένα από αυτά ήταν και ένας χαρακτηριστικός ήχος που άκουγαν εκείνη την περίοδο οι συνδρομητές στην τηλεφωνική τους συσκευή. Αυτό συνέβαινε κυρίως τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Τη στιγμή που σχημάτιζαν τον αριθμό στο καντράν του τηλεφώνου, ενεργοποιούσαν το αναλογικό κέντρο του ΟΤΕ.
Κάθε φορά που σχημάτιζαν οποιονδήποτε αριθμό ακούγονταν παράσιτα. Τότε, ένας από τους δύο συνδρομητές έλεγε στο ακουστικό «Δεν σε ακούω, πάρε το μηδέν». Το 0 ήταν η «μεγαλύτερη διαδρομή» για το αναλογικό αυτό κέντρο, γι’αυτό έδινε περισσότερη ισχύ και καθάριζε η γραμμή.
Όταν ακούγονταν παράσιτα στο ακουστικό οι συνδρομητές «έπαιρναν το μηδέν» και καθάριζε η γραμμή
Πάρε το Μηδέν
Η πρόσθετη χρήση του αριθμού «0» ανακαλύφθηκε τυχαία όταν ένας τεχνικός του ΟΤΕ συνομιλούσε με έναν φίλο του εκτός δικτύου. Κάποια στιγμή, ο εξωτερικός συνδρομητής δεν τον άκουγε και τότε παρενέβη ένας τεχνικός που άκουσε τη συνομιλία και του είπε «πες του να πάρει το 0 να τελειώνουμε».
Πράγματι, σχημάτισε το 0 στο τηλέφωνο και η γραμμή καθάρισε. Από τότε, η φράση «πάρε το μηδέν» έγινε σήμα κατατεθέν των τηλεπικοινωνιών της εποχής.
Σήμερα οι συνδρομητές δεν αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα, καθώς το δίκτυο έχει γίνει ψηφιακό.
Τα αναλογικά τηλεφωνικά κέντρα λειτούργησαν στην Ελλάδα μέχρι και το 1980.
Από το 1980 και μετά αντικαταστάθηκαν σταδιακά. Από τότε τα τεχνικά προβλήματα μειώθηκαν και οι φράσεις όπως «Μπλέξαν οι γραμμές», «Πάρε το μηδέν» σταμάτησαν να ακούγονται. Χρησιμοποιούνται όμως ακόμα για να υποδηλώσουν ότι δεν ακούσαμε κάτι καλά ή να επαναλάβουμε κάτι γιατί δεν έγινε αντιληπτό.
Δείτε στο βίντεο γιατί «έμπλεκαν οι γραμμές» και γιατί οι συνδρομητές «έπαιρναν το μηδέν»
Δράσεις του Μουσείου Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ
Στις 18, 20 και 21 Μαϊου, το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με δράσεις για μικρούς και μεγάλους. Μέσα από το εικαστικό πρόγραμμα «Λέμε ό,τι δεν είπαμε… μέσω τηλεφώνου» παιδιά και γονείς θα ανακαλύψουν πώς ένα πατρόν σταθερού τηλεφώνου με καντράν μεταμορφώνεται σε τρισδιάστατο κουμπαρά ιστοριών και θα μάθουν ιστορίες που δεν έχουν ακουστεί ξανά!
Στη μουσειοπαιδαγωγική δράση «Καλέστε το μηδέν και ακούστε ιστορίες που δεν έχετε ξανακούσει» θα μάθουν ιστορίες που γνωρίζουν όσοι εργάζονται στο Μουσείο και τις αφηγούνται για πρώτη φορά. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί θεματική ξενάγηση στα εκθέματα του Μουσείου και θα μάθουν πώς ένας νεκροθάφτης «έδωσε ζωή» σε μια τηλεφωνική συσκευή, αλλάζοντας τον τρόπο επικοινωνίας μας ή πώς οι «ναύτες» του Θαλή του Μιλήσιου, του πρώτου καλωδιακού πλοίου στην Ελλάδα, «ψάρευαν» τα καλώδια από το βυθό για να τα επισκευάσουν!
Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Κλείστε έγκαιρα θέση στο 210 6201899. Περισσότερα στο www.otegroupmuseum.gr
ΠΗΓΗ: Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ.
mixanitouxronou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου