Ας αποφύγουμε αυτά τα λάθη, κι ας επωφεληθούμε το μέγιστο δυνατό από τις επισκέψεις μας.
Υπάρχουν πολλά σενάρια που θα μπορούσαν να μας οδηγήσουν στο να μην αποκομίσουμε αυτό που χρειαζόμαστε από ένα ιατρικό ραντεβού.
Μερικές φορές το φταίξιμο βαρύνει αποκλειστικά τον γιατρό , ο οποίος μπορεί να μην μας πάρει στα σοβαρά όταν εξηγούμε τι φταίει. «Υπάρχουν επίσης ασθενείς που έρχονται σε μένα με μεγάλο ιατρικό τραύμα λόγω ανεπαρκούς φροντίδας», δηλώνει η Κέίσι Κέλι, ιδρύτρια και ιατρική διευθύντρια στο Case Integrative Health στο Σικάγο. «Συχνά, αυτοί οι ασθενείς ασχολούνται με γιατρούς που απαξιώνουν (τα θέματα υγείας) εδώ και χρόνια, έτσι τείνουν να υποτιμούν τα συμπτώματα και τον πόνο τους».
Δεν χρειάζεται να ντρεπόμαστε για ο,τιδήποτε περνάμε - όσο πιο ειλικρινείς είμαστε, τόσο πιο γρήγορα ο γιατρός μας μπορεί να φτάσει στη ρίζα του προβλήματος. «Σας υπόσχομαι, τα έχουμε ακούσει όλα πριν», λέει η Κέλι.
Ακολουθούν δέκα πράγματα που ίσως κάνουμε κατά τη διάρκεια των επισκέψεών μας που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ποιότητα της φροντίδας μας - και τι πρέπει να πράξουμε αντ ’αυτών.
1. Οταν αποκαλύπτουμε ένα πρόβλημα στο τέλος του ραντεβού
Συνήθως έχουμε τρεις ευκαιρίες να δηλώσουμε τον σκοπό της επίσκεψής μας: όταν κλείνουμε το ραντεβού και μας ρωτάει ο/η της υποδοχής, όταν ρωτάει η νοσοκόμα που μας ελέγχει και όταν έρχεται ο γιατρός στο δωμάτιο και ρωτάει τι μας απασχολεί.
«Πάντα συμβαίνει, κάποιος θα αναφέρει ότι έχει πόνο στο στήθος καθώς πρόκειται να βγω από την πόρτα», δηλώνει η Αλίσια Σέλι, ιατρός εσωτερικής ιατρικής στο Wellstar Medical Group στο Douglasville της Γεωργίας. «Πιστεύω ότι οι άνθρωποι είτε είναι αγχωμένοι και ξεχνούν το σύμπτωμα είτε έχουν πάρα πολλά προβλήματα που θέλουν να συζητήσουν και καταλήγουν να περιμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή να αναφέρουν ένα σημαντικό σύμπτωμα».
Δυστυχώς, τα ραντεβού με τον γιατρό διαρκούν συνήθως μόνο 15 έως 30 λεπτά - και αυτό περιλαμβάνει τον έλεγχό μας, την ώρα που η νοσοκόμα λαμβάνει τα στοιχεία μας και την πραγματική επίσκεψη στο γιατρό.
«Είναι σημαντικό να αναφέρουμε στον γιατρό μας τα πιο σημαντικά προβλήματά αμέσως, ώστε να μπορούν να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις και να παραγγείλουν τις σωστές δοκιμές εντός του επιτρεπόμενου χρονικού πλαισίου», δηλώνει η Σέλι.
2. Οταν ασχολούμαστε με το κινητό μας κατά την διάρκεια του ραντεβού
Ο χρόνος ενός γιατρού με κάθε ασθενή είναι ήδη τόσο περιορισμένος και (μπορεί να) μικραίνει ακόμη περισσότερο από καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ή διοικητικά καθήκοντα. Οταν ένα ραντεβού διαρκεί πολύ επειδή βρισκόμαστε στο τηλέφωνο προσθέτει ακόμη περισσότερο στη συσσώρευση προγραμματισμού.
«Χρειαζόμαστε την αμέριστη προσοχή σας, ώστε να μπορούμε να παραμείνουμε στο πρόγραμμά μας και να παρέχουμε στους υπόλοιπους ασθενείς μας τον χρόνο και την προσοχή που τους αξίζει», δηλώνει η Ντάγκνι Ζου, οφθαλμίατρος και ιατρικός διευθυντής της Hyperspeed LASIK στο Rowland Heights της Καλιφόρνια.
3. Οταν υπονοούμε ότι ήδη γνωρίζουμε τα πάντα γύρω από ένα ζήτημα υγείας επειδή το έχουμε ψάξει στο Google
Είναι σημαντικό να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας - αλλά είναι εξίσου σημαντικό να έχουμε ανοιχτό μυαλό κατά τη διάρκεια συζήτησης με το γιατρό μας.
«Είχαν έρθει ασθενείς που ζητούσαν LASIK (ενδοστρωματική κερατοσμίλευση με λέιζερ) όταν η χειρουργική επέμβαση καταρράκτη θα ήταν η καλύτερη επιλογή», λέει η Ζου. «Η πρακτική της ιατρικής είναι πολύ περίπλοκη - εξετάζουμε μια πληθώρα δοκιμών, κλινικών ευρημάτων και άλλων παραγόντων που σχετίζονται με τον ασθενή, προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα τελικό σχέδιο διάγνωσης και θεραπείας».
Ας κάνουμε ερωτήσεις κι ας ζητήσουμε από τον γιατρό μας να ξεκαθαρίσει θέματα για τα οποία είμαστε πραγματικά μπερδεμένοι, αλλά και να εμπιστευτούμε την εμπειρία του. Εάν το μόνο που χρειάστηκε για την διάγνωση και την θεραπεία ασθενών ήταν μερικές αναζητήσεις στο Google, «δεν θα είχα ποτέ υποβληθεί σε 13 χρόνια εκπαίδευσης μετά το Λύκειο», δηλώνει ο Ζου.
4. Όταν οι ασθενείς προσπαθούν να συμπιέσουν πολλαπλά ραντεβού σε μία επίσκεψη.
Αν το πρώτο ραντεβού είναι για το πώς ο γιατρός μας μπορεί να μας βοηθήσει να αποφύγουμε μελλοντικές ασθένειες , οι επισκέψεις που ακολουθούν είναι όταν πρέπει να αντιμετωπίσουμε συγκεκριμένα προβλήματα.
«Οι γιατροί εστιάζουν στο ποιες προληπτικές εξετάσεις χρειάζεστε σε αυτήν την ηλικία και ποιο είναι το ρίσκο της νόσου του καρκίνου», αναφέρει η Κέλι.
... «Πρέπει να γνωρίζουμε για ποιο λόγο βρίσκεστε εδώ για να μπορέσω να επικεντρωθώ στον λόγο που βρίσκεστε εδώ και να αντιμετωπίσω τις συγκεκριμένες ανησυχίες σας», δηλώνει η Σέλι. «Εάν είστε εδώ για να συναντήσετε έναν παθολόγο κι έχετε επίσης ένα διαφορετικό πρόβλημα να αντιμετωπίσετε, κάντε ένα διαφορετικό ραντεβού για να το συζητήσετε και να εξεταστείτε», λέει.
5. Όταν δεν δίνουμε προτεραιότητα σε ποια προβλήματα θέλουμε να αντιμετωπίσουμε
Εάν έχουμε πάρα πολλές ανησυχίες, ο γιατρός μας μπορεί να έχει δυσκολία στην αξιολόγηση οποιωνδήποτε ή όλων αυτών.
«Όταν έχουμε περισσότερα από τρία προβλήματα, είναι πιο δύσκολο να εστιάσουμε και μερικές φορές πράγματα χάνονται», λέει η Σέλι. «Σαν αποτέλεσμα, λαμβάνουμε λιγότερο αποτελεσματική φροντίδα».
Αντίθετα, ας εξορθολογίσουμε την λίστα των ανησυχιών μας σε περισσότερα από τρία πράγματα που θα θέλαμε να συζητήσουμε. Εάν δεν είμαστε σίγουροι (σε) τι πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα και τι μπορούμε να περιμένουμε, ας κάνουμε μια λίστα κι ας την δείξουμε στον γιατρό μας, ώστε να εκτιμήσει τι πρέπει να αξιολογηθεί αμέσως.
6. Όταν οι ασθενείς δεν είναι ειλικρινείς για τα φάρμακα ή τις συνήθειές τους σε ζητήματα υγείας
Μπορεί η ντροπή να μας συγκρατήσει, αλλά αυτές οι πληροφορίες που λείπουν μπορεί να επηρεάσουν τη φροντίδα που λαμβάνουμε.
«Όταν οι ασθενείς δεν χρησιμοποιούν τις σταγόνες του γλαυκώματός τους λόγω κοκκινίλας ή καψίματος, για παράδειγμα, μπορεί να πιστεύουμε ότι το γλαύκωμά τους είναι ανεξέλεγκτο και συνιστούμε χειρουργική επέμβαση, αντί να αλλάζουμε απλά φάρμακα», δηλώνει η Ζου.
Το ίδιο ισχύει και για την ανταλλαγή πληροφοριών, όπως το πόσο πίνουμε (αλκοόλ) ή καταναλώνουμε άλλα φάρμακα ή ουσίες.
Η ουσία; Να είμαστε πάντα ειλικρινείς. «Δεν υπάρχει ντροπή», λέει η Ζου. «Ο στόχος μας είναι να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε λάβει την καλύτερη δυνατή θεραπεία».
7. Οταν αργούμε στα ραντεβού
Οταν αργούμε αποσυντονίζεται όλο το πρόγραμμα. Οχι μόνο θα βρεθούμε να περιμένουμε πιο πολύ, αλλά ο γιατρός θα πρέπει να είναι βιαστικός κατά την διάρκεια της επίσκεψής μας, διότι πολύς κόσμος τον περιμένει να τους δει (επίσης)...
8. Οταν, χωρίς λόγο, αλλάζουμε τον ένα γιατρό με τον άλλο
Μερικοί άνθρωποι πηγαίνουν από γιατρό σε γιατρό όταν δεν παρατηρούν καμία βελτίωση στην κατάστασή τους.
«Το πρόβλημα με αυτό είναι ότι κάθε γιατρός βλέπει τον ασθενή για πρώτη φορά», λέει η Ζου. «Μεγάλο μέρος της ικανότητάς μας να διαγνώσουμε και να θεραπεύσουμε προέρχεται από την εξέταση της πορείας της ασθένειας του ασθενούς και την ανταπόκριση σε ορισμένα φάρμακα με την πάροδο του χρόνου».
Εάν κάτι δεν πάει καλά, ένας γιατρός που έχουμε δει στο παρελθόν μπορεί να δοκιμάσει κάτι νέο και να κάνει ένα βήμα με βάση το αν τα πάμε καλύτερα ή χειρότερα.
«Είναι πάντα καλύτερο να παραμένουμε σε έναν γιατρό για όλη τη διάρκεια της θεραπείας, αν είναι δυνατόν», δηλώνει η Ζου.
Φυσικά, υπάρχει μια μεγάλη εξαίρεση σε αυτό: Εάν αισθανόμαστε ότι δεν λαμβάνουμε επαρκή φροντίδα ή δεν μας ακούν (τα όσα ακούμε), θα πρέπει σίγουρα να βρούμε κάποιον που θα μας κάνει να νιώθουμε «ορατοί» και άνετοι.
9. Οταν δεν φέρνουμε μαζί μας τα φάρμακα που λαμβάνουμε
Το να μην λέμε στον γιατρό μας τι ακριβώς παίρνουμε και σε τι ποσότητα, (αυτό) μπορεί να οδηγήσει σε συνταγογράφηση λανθασμένης δόσης ενός φαρμάκου και σε ανεπιθύμητες ενέργειες.
Ελάτε στα ραντεβού σας όσο το δυνατόν πιο οργανωμένα και προετοιμασμένα, με μια ενημερωμένη λίστα με όλα τα συνταγογραφούμενα και μη συνταγογραφούμενα φάρμακα που παίρνετε και τις δοσολογίες τους.
«Εάν είστε νέος ασθενής και δεν ξέρω ακριβώς από τι πάσχετε και πόσα φάρμακα παίρνετε, δεν μπορώ να συντάξω με ακρίβεια ένα νέο θεραπευτικό σχέδιο για εσάς», λέει η Κέλι.
10. Οταν δεν επικοινωνούμε εκτός των ραντεβού
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση συνεχιζόμενων προβλημάτων υγείας που μπορεί να έχουμε.
«Είναι ατυχές όταν δεν έχουμε αρκετό χρόνο για να απαντήσουμε σε κάθε ερώτηση που μπορεί να έχει ένας ασθενής», δηλώνει η Ζου. «Τα υπόλοιπα μπορούν να σταλούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να συνεχιστούν (να συζητηθούν) σε μια δεύτερη επίσκεψη όπου έχουμε διαθέσει περισσότερο χρόνο. Είμαστε πάντα πρόθυμοι να βοηθήσουμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου