Οι ερευνητές κατάφεραν να αποκρυπτογραφήσουν το χειρόγραφο του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού και αστρονόμου Πτολεμαίου 200 χρόνια μετά την ανακάλυψή του.
Το χειρόγραφο πιστεύεται ότι γράφτηκε τον πρώτο αιώνα μ.Χ. και ανακαλύφθηκε από έναν ρωμαιοκαθολικό καρδινάλιο Angelo Mai το 1819.
Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο ακαδημαϊκό περιοδικό Archive for History of Exact Sciences.
Το χειρόγραφο του Πτολεμαίου για ένα εργαλείο που ονομάζεται Μετεωροσκόπιο
Η προσπάθεια αποκρυπτογράφησης αυτού του αρχαίου χειρογράφου των Πτολεμαίων ήταν το αποκορύφωμα 200 και πλέον ετών εργασίας πολλών διαφορετικών ερευνητών.
Αυτό έγινε γιατί κάποιος είχε γράψει από πάνω. Επιπλέον, όπως αναφέρει η Jerusalem Post, κάποιος προσπάθησε να «καθαρίσει» την περγαμηνή για να κάνει το αρχικό γραπτό του Πτολεμαίου πιο καθαρό, εφαρμόζοντας ένα αντιδραστήριο σε πολλές σελίδες. Αυτό όχι μόνο δεν έκανε την αρχική γραφή πιο καθαρή, αλλά κατέληξε να καλύψει την περγαμηνή με σκούρες καφέ κηλίδες που έκαναν την ανάγνωσή της ακόμα πιο δύσκολη.
Τελικά, μετά από 200 χρόνια, σύγχρονες μέθοδοι αποκρυπτογράφησαν το χειρόγραφο που περιέχει πληροφορίες σχετικά με ένα επιστημονικό εργαλείο γνωστό ως Μετεωροσκόπιο.
Αυτό ήταν ένα εργαλείο που χρησιμοποιούσαν οι αστρονόμοι στην αρχαιότητα για να μελετήσουν αστέρια και αποστάσεις. Συγκεκριμένα, το Μετεωροσκόπιο του Πτολεμαίου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για πολλές εφαρμογές. Αυτές περιελάμβαναν την ένδειξη του χρόνου με την πρόβλεψη της ισημερίας ή του ηλιοστασίου και την εξακρίβωση του γεωγραφικού πλάτους και της θέσης ενός πλανήτη. Αυτό που δεν είχε διασωθεί ήταν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το πώς έμοιαζε το Μετεωροσκόπιο και πώς λειτουργούσε, εκτός από το γεγονός ότι περιλάμβανε εννέα δακτυλίους. Ωστόσο, αυτό το μυστήριο μπορεί τελικά να λυθεί.
Σύμφωνα με το μεταφρασμένο κείμενο, οι εννέα δακτύλιοι του Μετεωροσκοπίου είχαν τα ακόλουθα ονόματα και λειτουργίες:
- Δαχτυλίδι που φέρει ανάρτηση ή «φορέας»: Ένα σταθερό δαχτυλίδι που φαινομενικά χρησιμοποιήθηκε για να το κρεμάσει από κάτι
- «Εξάμερος»: δακτύλιος στερεωμένος κάθετα στον φορέα, που τον τέμνει δύο φορές και ίσο σε μέγεθος.
- «Ορίζων»: Αυτό το δαχτυλίδι είναι στερεωμένο στα κύρια σημεία του φέροντος και του εξάμερου
- «Μεσημβρινός»: βρίσκεται στο εσωτερικό του φορέα και διατηρείται στη θέση του με φλάντζες, αλλά ο προσανατολισμός του μπορεί να ρυθμιστεί ανάλογα με το γεωγραφικό πλάτος
- «Περίστροφο»: Είναι μέσα στον μεσημβρινό δακτύλιο και περιστρέφεται στα σημεία που αντιπροσωπεύουν τους ουράνιους πόλους.
- «Ζωδιακό»: Ίδιο σε μέγεθος με το περίστροφο, είναι στερεωμένο σε αυτό σε ορθή γωνία σε συγκεκριμένα σημεία.
- «Αστρολάβος»: Βρίσκεται μέσα στο περίστροφο και τους ζωδιακούς δακτυλίους, περιστρέφεται στα σημεία που αντιπροσωπεύουν τους ελειπτικούς πόλους.
- «Όρθιος»: Βρίσκεται μέσα στον αστρολάβο και περιστρέφεται στα σημεία του περιστρόφου που αντιπροσωπεύουν τους ουράνιους πόλους. Μπορεί να αντιπροσωπεύει οποιονδήποτε αυθαίρετο μεσημβρινό.
- «Όλο-ανακλινόμενο»: Βρίσκεται μέσα στον όρθιο και περιστρέφεται στα σημεία που αντιπροσωπεύουν το σημείο όπου ο αυθόρμητος μεσημβρινός τέμνεται με τον ισημερινό, μπορεί να αντιπροσωπεύει οποιονδήποτε ορίζοντα και να βρίσκεται σε οποιοδήποτε επίπεδο.
Ουσιαστικά, το ολοκληρωμένο Μετεωροσκόπιο θα έμοιαζε με μια μεγάλη σειρά δακτυλίων που βρίσκονται ο ένας μέσα στον άλλο.
Η κατασκευή και η χρήση του εργαλείου περιγράφονταν λεπτομερώς στο χειρόγραφο, κάτι που φαίνεται να υπονοεί ότι η πραγματεία είχε σκοπό να βοηθήσει τους επαγγελματίες να το χρησιμοποιήσουν και να βοηθήσει τους δασκάλους να δείξουν πώς καταλήγουν κάποια συμπεράσματα.
Ο Πτολεμαίος πρότεινε τη γεωκεντρική θεωρία
Ο Πτολεμαίος ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες αστρονόμους και γεωγράφους της εποχής του. Πρότεινε τη γεωκεντρική θεωρία με μια μορφή που επικράτησε για 1400 χρόνια. Η δουλειά του έχει προκαλέσει περισσότερη συζήτηση και επιχειρήματα από κάθε άλλη.
Γεννημένος στη Ρωμαϊκή Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο Πτολεμαίος έγραψε περίπου δώδεκα επιστημονικές πραγματείες, τρεις από τις οποίες ήταν σημαντικές για τη μετέπειτα βυζαντινή, ισλαμική και δυτικοευρωπαϊκή επιστήμη.
Η πρώτη είναι η αστρονομική πραγματεία που τώρα είναι γνωστή ως η Αλμαγέστη, αν και αρχικά ονομαζόταν Mathēmatikē Σύνταξη ή Μαθηματική Πραγματεία.
Η δεύτερη είναι η Γεωγραφία, που είναι μια διεξοδική συζήτηση για τους χάρτες και τη γεωγραφική γνώση του ελληνορωμαϊκού κόσμου.
Η τρίτη είναι η αστρολογική πραγματεία στην οποία προσπάθησε να προσαρμόσει την ωροσκοπική αστρολογία στην αριστοτελική φυσική φιλοσοφία της εποχής του.
Πηγή: himara.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου