Amfipoli News: Δεν υπάρχουν Ρωμαϊκά χαρακτηριστικά στον τάφο: κατάρριψη της θεωρίας Παλαγγιά

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

Δεν υπάρχουν Ρωμαϊκά χαρακτηριστικά στον τάφο: κατάρριψη της θεωρίας Παλαγγιά

   Όπως αναφέρει η κα Λίλα Μαραγκού , ομότιμη καθηγήτρια Κλασσικής Αρχαιολογίας  του ΑΠΘ, τα αρχαϊκά χαρακτηριστικά των Καρυάτιδων ερμηνεύονται πολύ απλά στο ότι πολύ πιθανόν οι τεχνίτες που τις έκαναν δεν ήταν Μακεδόνες (άλλωστε η Μακεδονία δεν είχε σχολή γλυπτικής) αλλά Παριανοί τεχνίτες οι οποίοι εκείνοι την εποχή είχαν μεταναστεύσει στην Θάσο για να εργαστούν στα εκεί εργαστήρια, μιας και η αγορά εργασίας για αυτούς στην Πάρο είχε προβλήματα. Μαζί τους μετέφεραν και την τάση που είχαν να δίνουν αρχαϊκά χαρακτηριστικά στα όποια καλλιτεχνήματα τους. (http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-parianoi-gluptes-eftiaksan-tis-karuatides)

   Άλλωστε η Θάσος ήταν πρώτα αποικία της Πάρου και ακόμα και την εποχή που εξετάζουμε οι σχέσεις  ήταν άριστες, άλλωστε είχε ιδρυθεί και κοινός δήμος «Παρίων και Θασίων»  στα μισά του τετάρτου αιώνα, δηλαδή γύρω στο 350, πράγμα που υποδηλώνει την πολύ στενή σχέση μεταξύ τους.






(Πηγή : Inscription hellénistique de Dalmatie. in: Bulletin de correspondance hellénique. Volume 59, 1935. pp. 489-513)


   Αν τώρα θυμηθούμε ότι οι Κυκλάδες, και συνεπώς η Πάρος, διοικητικά ανήκαν στους Πτολεμαίους, θα ήταν εύλογη η υπόθεση μας ότι κατ’  εντολήν του Πτολεμαίου, τα εργαστήρια του νησιού απασχολήθηκαν για την κατασκευή του ταφικού μνημείου, το οποίο είναι πολυτελέστατο και κατασκευασμένο με μάρμαρο Θάσου (άλλωστε το μέγεθος του μνημείου και οι ανάγκες σε επεξεργασμένο  Θασίτικο μάρμαρο είναι τεράστιες που θα μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο αν υπήρχε κρατική εντολή για την εκτέλεση ενός τέτοιου τεράστιου έργου).


   Σε αυτό το έργο  συμπεριλαμβάνονται και οι  Καρυάτιδες , οπότε και το μυστήριο των  αρχαϊκών χαρακτηριστικών λύεται πολύ απλά και όχι με τον ανεύθυνο και επιπόλαιο χαρακτηρισμό τους ως Ρωμαϊκών από κάποιους που το υποστηρίζουν για τους δικούς τους λόγους.


    Άλλωστε οι πλέον αρμόδιοι τις τοποθετούν στον 4ο αι. : http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-oi-karuatides-deixnoun-telos-4ou-aiwna-px


    Η χρήση τους στον Μακεδονικό Τάφο της Αμφίπολης δεν πρέπει να μας εκπλήσσει από το γεγονός ότι δεν έχουμε βρει παρόμοια χρήση σε άλλον Μακεδονικό τάφο, αν θεωρήσουμε ότι  το κατ’εντολήν Πτολεμαίου και εκτέλεση Δεινοκράτη ταφικό μνημείο θα φέρει και Αιγυπτιακή επιρροή.


   Πράγματι στον Αιγυπτιακό Ναό της Hatshepsut υπάρχει ένα τρίθυρο με δύο αγάλματα του Οσιρη που μοιάζει εκπληκτικά με το μοτίβο που συναντήσαμε στον Τάφο της Αμφίπολης με τις Καρυάτιδες.


  Στην παρακάτω φωτογραφία παρατίθενται τα δυο τρίθυρα για σύγκριση :







 (Πηγή : http://en.wikipedia.org/wiki/Hatshepsut#mediaviewer/File:S_F-E-CAMERON_2006-10-EGYPT-WESTBANK-0153.JPG)


Πηγή: empedotimos.blogspot.gr
   
Διαβάστε επίσης:



6 σχόλια :

  1. Άκυρος ο τίτλος σας. Φυσικά και μπορεί να ισχύουν όλα τα παραπάνω, αλλά εξίσου μπορεί να ισχύουν και για μεταγενέστερη εποχή. Όμως η χρονολόγηση, όπως έχουμε πει, χρειάζεται ανασκαφικά δεδομένα από την τάφρο θεμελίωσης π.χ., τα οποία έχει στη διάθεσή της μόνο η ανασκαφική ομάδα και θα τα μοιραστεί μαζί μας όταν έρθει η ώρα. Τίποτα δεν έχει αποδειχθεί ακόμα βάσει των όσων έχουμε δει, απλώς πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στην ανασκαφέα.

    Τέλος, σας συνιστώ να είστε προσεκτικοί όταν παρουσιάζετε δίπλα δίπλα πανάρχαια αιγυπτιακά και νεότερά τους (φυσικά) ελληνικά γλυπτα. Οι συνειρμοί περί της εξελικτικής σχέσης της ελληνικής τέχνης με την τέχνη άλλων πολιτισμών μπορεί να ερεθίσει τους Ελ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aφου λοιπον οπως παραδεχεσθε τα ανασκαφικα δεδομενα τα εχει μονο η ομαδα της Κυριας Περιστερη τοτε τι πεταγεστε σαν την λαδια απο το τηγανι και λετε το κοντο και το μακρυ σας ? Να περιμενετε την μονη σοβαρη πηγη με τα αποδεικτικα στοιχια (Κα Περιστερη) να σας κανει δηλωσεις και κοφτε τις αηδιες για Ρωμαικο, Γαλλικο και Πορτουγκεζικο τυμβο... γιατι εκτιθεσθε και μαλιστα ποικιλοτροπως..
      Οι συνειρμοι περί της εξελικτικής σχέσης της ελληνικής τέχνης με την οποια τέχνη άλλων πολιτισμών (δεν βλεπω κανενα σοβαρο αρχαιοτερο..) μαλλον θα φουντωσει την υπερηφανεια των Ελληνων... αλλωστε ολες οι επιστημες, η μουσικη, οι αθλητικοι αγωνες, το θεατρο κλπ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ....οταν βρειτε εσεις κατια απο αυτα να εχει ανακαλυφτει πριν τους Ελληνες να μας το πειτε να σας προτεινουμε για Νομπελ...

      Διαγραφή
    2. συγνωμη σημειωστε = ανακαλυφθει οχι ανακαλυφτει..

      Διαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή