Η επίδραση του Πυθαγόρα στον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και τους Ελληνιστικούς Χρόνους.
Το ταξίδι του πενταγράμμου (πεντάλφα) ανά τους αιώνες οφείλεται κυρίως στη διδασκαλία του Πυθαγόρα του Σάμιου, του Αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου.
Με τη σχολή του Πυθαγόρα στον Κρότωνα της Μεγάλης Ελλάδας, να ακμάζει τον 4ο αιώνα π.Χ, το πυθαγόρειο κοσμολογικό σύστημα πέρασε στα έργα του Πλάτωνα και εν μέρει στου Αριστοτέλη, παρέμεινε ζωντανό κατά την Ελληνιστική Περίοδο και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους μέσω των επιγόνων του.Ενδεικτικό της επιρροής του είναι ότι και στις αρχές του 20ου αιώνα ο Γουάιτχεντ, εκ των ιδρυτών της σύγχρονης Λογικής, αναπαράγει τις αρχαίες αναφορές που αποδίδουν στον Πυθαγόρα την επινόηση της έννοιας της φιλοσοφίας, με την περιγραφή της φύσης ως έναν κόσμο ή διατεταγμένο σύνολο, με την ανακάλυψη της σφαιρικότητας της Γης, με την ανάπτυξη της θεωρίας των αναλογιών στα Μαθηματικά, με τον προσδιορισμό των πέντε κανονικών πολυέδρων και με την ανακάλυψη των αριθμητικών αναλογιών στις οποίες υπόκεινται οι βασικές μουσικές συγχορδίες.
Αν και στη φιλοσοφία του Πυθαγόρα εξέχουσα θέση κατέχουν οι τριγωνικοί αριθμοί, η τετρακτύς (αν κατασκευάσουμε ένα τρίγωνο ξεκινώντας με έναν και προσθέτοντας συνεχείς ακέραιους, οι πρώτοι 4 αριθμοί δίνουν το σχήμα που οι πυθαγόρειοι αποκαλούν τετρακτύ, τετράδα, καθώς ο αριθμός 4 εκπροσωπείται και στις τρεις πλευρές του ισόπλευρου τριγώνου) ή ο τέλειος αριθμός 10 ( οι πρώτοι 4 ακέραιοι έχουν άθροισμα 10, 1+2+3+4=10), ιδιαίτερη είναι και η θέση του 5.Το πεντάγωνο -και ως εκ τούτου η πεντάλφα- συνδέεται με το πυθαγόρειο θεώρημα (μέσω της κατασκευής και απόδειξης ενός πενταγώνου εγγεγραμμένου σε κύκλο), παρόλο που στο πεντάγωνο δεν υπάρχουν ορθές γωνίες. Σε ένα κανονικό πεντάγωνο, τραβώντας διαγώνιες από κάθε κορυφή, δημιουργείται μία πεντάλφα.Οι δύο διαγώνιες από την ίδια κορυφή δημιουργούν ένα ισοσκελές τρίγωνο. Τα ισοσκελή τρίγωνα που σχηματίζονται έχουν συνάφεια με τη «χρυσή τομή», η ανακάλυψη της οποίας αποδίδεται στον Πυθαγόρα. Επίσης, η πεντάλφα στο εσωτερικό του πενταγώνου σχηματίζει 10 γωνίες, το πλήθος δηλαδή του πυθαγόρειου τέλειου αριθμού.
Με τη σχολή του Πυθαγόρα στον Κρότωνα της Μεγάλης Ελλάδας, να ακμάζει τον 4ο αιώνα π.Χ, το πυθαγόρειο κοσμολογικό σύστημα πέρασε στα έργα του Πλάτωνα και εν μέρει στου Αριστοτέλη, παρέμεινε ζωντανό κατά την Ελληνιστική Περίοδο και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους μέσω των επιγόνων του.Ενδεικτικό της επιρροής του είναι ότι και στις αρχές του 20ου αιώνα ο Γουάιτχεντ, εκ των ιδρυτών της σύγχρονης Λογικής, αναπαράγει τις αρχαίες αναφορές που αποδίδουν στον Πυθαγόρα την επινόηση της έννοιας της φιλοσοφίας, με την περιγραφή της φύσης ως έναν κόσμο ή διατεταγμένο σύνολο, με την ανακάλυψη της σφαιρικότητας της Γης, με την ανάπτυξη της θεωρίας των αναλογιών στα Μαθηματικά, με τον προσδιορισμό των πέντε κανονικών πολυέδρων και με την ανακάλυψη των αριθμητικών αναλογιών στις οποίες υπόκεινται οι βασικές μουσικές συγχορδίες.
Την κεντρική θέση των αριθμών στη φιλοσοφία των Πυθαγόρειων αναφέρει και ο Αριστοτέλης. Οι Πυθαγόρειοι ξεκίνησαν παρατηρώντας τις αριθμητικές αναλογίες των μουσικών συγχορδιών ή αρμονιών και βρίσκοντας πολλά άλλα σημεία αντιστοιχίας μεταξύ των αριθμών και του κόσμου, συμπέραναν ότι «ολόκληρο το σύμπαν είναι αρμονία και αριθμοί». Αυτή η ιδέα ενός δικτύου συσχετισμών μεταξύ μουσικής, μαθηματικών και ουράνιων φαινομένων, που συνοψίστηκε στην έννοια της μουσικής των σφαιρών, αποτελεί κύρια αρχή της πυθαγόρειας σκέψης.
Πηγή: archaia-ellada, schizas.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου