Amfipoli News: Η «χρυσή τομή» κυριαρχεί και στον Τύμβο Καστά!

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2024

Η «χρυσή τομή» κυριαρχεί και στον Τύμβο Καστά!


Σε μια περιοχή που δεσπόζει το χρυσοφόρο Παγγαίο, θα ήταν σοβαρή παράλειψη να μην αναφερθούμε και σ έναν «χρυσό κανόνα»,έναν γεωμετρικό κανόνα πάνω στον οποίο οικοδομήθηκαν αναρίθμητα αρχιτεκτονικά μνημεία,τα περισσότερα από τα οποία αποτελούν μοναδικά έργα τέχνης διαχρονικά.

O Μαθηματικός Mark Barr πρότεινε να χρησιμοποιείται το πρώτο γράμμα του γλύπτη
 Φειδία για τον συμβολισμό της χρυσής τομής. Συνήθως χρησιμοποιείται το "μικρό" γράμμα φ. Κάποιες φορές το κεφαλαίο Φ χρησιμοποιείται για για τον αντίστροφο της χρυσής τομής 1/φ.


Η σχεδίαση του σώματος ενός άνδρα σε ένα πεντάγραμμο
δείχνει τη σχέση
 με τη χρυσή αναλογία

Τέσσερα σπάνια, και για αυτό πολύτιμα, παραδείγματα εφαρμογής αναλογιών χρυσής τομής εντοπίσθηκαν σε ένα αρχαίο πύργο της Μεθώνης Μεσσηνίας, στο Μεγάλο Βωμό της Περγάμου (στο ομώνυμο μουσείο του Βερολίνου), σε μια επιτύμβια στήλη από την Έδεσσα και σε ένα μνημειακό τάφο στην Πέλλα. 


Πολλές από τις αναλογίες του Παρθενώνα φέρονται να εμφανίζουν την
 χρυσή αναλογία
    Η πρόσοψη του Παρθενώνα, οι Πυραμίδες ακολουθούν την ίδια γεωμετρική αρμονία της χρυσής τομής. Η χρυσή τομή συναντάται σε πολλά έργα τέχνης, στη μουσική, στη γλυπτική, στη ζωγραφική όπως η Μόνα Λίζα, στις εικονογραφήσεις του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου φαίνεται να είναι συνδεδεμένος με τη χρυσή αναλογία. 


      Με την ίδια γεωμετρική τελειότητα φαίνεται να έχει οικοδομηθεί και το ταφικό  μνημείο στο λόφο Καστά  Μεσολακκιάς, καθώς και η ευρύτερη τοπογραφία της περιοχής της Αρχαίας Αμφίπολης.

     Ο ταφικός περίβολος που ήρθε στο φως στην αρχαία Αμφίπολη είναι, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, μοναδικός στο είδος του. Αυτός ο περίβολος εξάλλου για τον οποίο θα πρέπει να απαιτήθηκαν περί τα 2.500 κυβικά μαρμάρου «είναι ένας τέλειος κύκλος κατασκευασμένος με απίστευτη γεωμετρική ακρίβεια», όπως επισημαίνει ο αρχιτέκτονας της ανασκαφής κ. Μιχάλης Λεφαντζής.


  
   «Αυτό το έργο υλοποιήθηκε από αρχιτέκτονα που είχε υψηλή γνώση της γεωμετρίας. Αρκεί να αναφέρω ότι χρησιμοποιεί το π: 3,14 αντί του 3,17 των Αιγυπτίων, που ήταν ως τότε σε χρήση» τονίζει ο κ. Λεφαντζής.



    Με έκταση 20 στρεμμάτων ο τύμβος φέρει στην κορυφή του μία τετράπλευρη κτιστή κατασκευή (9,95 Χ 9,95 Χ 5,30 μέτρα), η οποία αρχικώς είχε θεωρηθεί από τον πρώτο ανασκαφέα Δ. Λαζαρίδη ταφικό σήμα. «Στην πραγματικότητα πρόκειται για το θεμέλιο του βάθρου επάνω στο οποίο βρισκόταν ο Λέων της αμφίπόλης» λέει ο κ. Λεφαντζής.  
Η έρευνα του ιδίου σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων είχε ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό 400 και πλέον μαρμάρινων αρχιτεκτονικών μελών γύρω από το άγαλμα που ανήκουν στον περίβολο του τύμβου (ορισμένα ενσωματωμένα στο βάθρο του λιονταριού). «Όλα τα μέλη του περιβόλου είναι της ίδιας τεχνοτροπίας με το λιοντάρι» επισημαίνει. «Για μένα μάλιστα η τυπολογία αυτού του περιβόλου δεν υπάρχει αλλού στη Μακεδονία. Αρχιτεκτονικό πρόκειται για ένα υβρίδιο». Εις ό,τι αφορά τον Λέοντα, «Με ύψος 5,30 μέτρα και συνολικό με το βάθρο του 15,84 μέτρο, έχει μακεδονικό εμβάτη με ημικίονες και ασπίδες στο βάθρο του» προσθέτει. «Επιπλέον είχε δημιουργηθεί με οπτική διάρθρωση, έτσι ώστε να είναι ορθό ορατός από απόσταση 100 μέτρων και ύψος 30».
Στερεομετρικά σκίτσα του Μαθηματικού Παναγού Παπαγεωργίου


Στερεομετρικά σκίτσα του Μαθηματικού Παναγού Παπαγεωργίου

 Μετά από πολύωρες συζητήσεις,πάμπολλους υπολογισμούς,αποδείξεις,εφαρμογές αυτού  του «χρυσού» γεωμετρικού κανόνα, ο Παναγός Παπαγεωργίου, ένας Έλληνας Μαθηματικός που ζει στο μακρινό Σικάγο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, κρατήθηκε από τον αρχιτέκτονα του έργου η ίδια αρμονία και συμμετρία και στον τύμβο του Καστά στην Αρχαία Αμφίπολη! Ο κανόνας αυτός ,δεν είναι άλλος από την λεγόμενη  «χρυσή τομή».

Ποια είναι η σημασία του μαγικού αριθμού 1,62 στη ζωή μας;

    Τόσο οι καλλιτέχνες,όσο και η φύση φαίνεται ότι ακολουθούν τους κανόνες της αρμονίας, η οποία βασίζεται σε μαθηματικούς τύπους που είχαν επινοήσει οι αρχαίοι Έλληνες.

Μια σπείρα Fibonacci η οποία προσεγγίζει τη χρυσή σπείρα, χρησιμοποιώντας μεγέθη της ακολουθίας
Fibonacci έως το 34.


Πηγή: Pangeoarc ( Σελίδα του facebook)

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου