Είναι ένας πορτοκαλο-κόκκινος carnelian σκαραβαίος με μια επίπεδη, οβάλ βάση. Είναι χαραγμένος και τρυπημένος κατά μήκος.
Εικονίζει έναν γυμνό, γενειοφόρο άνδρα, τον Αίαντα (Aias / Ajax), που κείται νεκρός… Ταυτίζεται από το σπαθί του, η λαβή του οποίου είναι φυτευμένη στο έδαφος, και διαπερνά το πλευρό του. όλοι ξέρουμε πώς αυτοκτόνησε ο γίγας Αίας, ο Σαλαμίνιος…
Το δεξί του χέρι είναι κυρτωμένο κάτω από το κεφάλι του.
Ένα φτερωτό θηλυκό, ίσως η θεά Νίκη, του φορά έναν χιτώνα, ένα μεγάλο πανί, σαν να τον σαβανώνει...
Ποια νίκη κατήγαγε ο Αίας και τον τιμά η Νίκη;
Μια λεπτομέρεια μη γνωστή από γραπτά κείμενα…
Η σκηνή είναι τραγική, και αποδίδεται ιδιαίτερα όμορφα και με συναίσθημα από τον αρχαίο καλλιτέχνη του 500 – 475 π.Χ., ο οποίος είναι, όπως λέει το Μουσείο, Ετρούσκος, δηλ. αρχαίος Έλλην εκ Λήμνου-Τροίας…
Δεν υπάρχει κάτι στο πίσω μέρος του σκαραβαίου…
Τώρα για το πώς βρέθηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης, είναι μεγάλη ιστορία… Το 1901 «επωλήθη» (πράξη παράνομη) από τηνΣοφία Ρουσοπούλου-Heimpel, στην Αθήνα, στον Edward Perry Warren(σύμφωνα με τον J.D. Beazley στο «The Lewes House Collection of Ancient Gems», αρ. 37). Είχε «αποκτηθεί» (πώς; Πράξη επίσης παράνομη) στην Κέρκυρα από την Heimpel, κόρη του (γνωστού και μη εξαιρετέου καθηγητή Ρουσόπουλου, το 1901). Στις 7 Απριλίου 1921 ζητήθηκε από το MFA, από τον Ed. W. Perry ο οποίος και το πούλησε (πράξη παράνομη) τότε για… 30.000 δολλ. (βλ. MFA 21.1193-21.1221)…
Του Γιώργου Λεκάκη
arxeion-politismou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου