Του Γιώργου Λεκάκη
Ανάμεσα στα περισσότερα από 2.000 αρχαία βραχοχαρακτικά σε μαρμάρινα θραύσματα σε λόφους, βόρεια και ανατολικά της Βάρης[1] Αττικής, εμφανίζεται ένα αξιόλογο σχέδιο κτηρίου, που βρέθηκε στον ύψους 231 μ. Λόφο Βαράκο / Μπαράκο ή Κεραμωτή ή Καψάλα (στον 37ο παράλληλο - 37°49′17,06″N 23°49′26,72″E), περίπου 20 χλμ. νότια των Αθηνών.
Το κτίσμα, που φαίνεται να είναι ναός, προσδιορίζεται από την επιγραφή του ως «Το Εκατόμπεδον» [συγκεκριμένα ΤΟ ΗΕΚΑΤΟΜΠΕΔΟΝ ΜΙΚΟΝΟΣ]. Φιλοτεχνήθηκε από ένα άτομο, με το όνομα Μίκων(*).
Οι ιδιαιτερότητες του σχεδίου και η σημασία του όρου ἑκατόμπεδος, κάνει τους μελετητές να ισχυρίζονται ότι απεικονίζει έναν αρχαϊκό ναό, στην Ακρόπολη των Αθηνών, δηλ. πριν τον Παρθενώνα!
Αλλά δεν είναι μόνον αυτό: Σε άλλο σημείο του λόφου ευρέθη αρχαίο ελληνικό αλφαβητάριο / abecedarium 24 γραμμάτων! Οι αρχαίοι περαστικοί, (μάλλον βοσκοί) είχαν την συνήθεια να χαράζουν τα ονόματά τους, με σύντομα σχόλια και αφηρημένα σχέδια στους βράχους του λόφου. Στο κομμάτι με το αλφαβητάριο υπάρχουν περισσότερες από 50 βραχογραφίες!
Ο λόφος αποτελείται από χαμηλής ποιότητας δολομιτικό μάρμαρο, με εκτάσεις γκριζωπού λευκού χρώματος με κόκκινες φλέβες. Υπήρχαν αρχαία λατομεία (όπως και στο Πευκωτό).
ΠΗΓΗ: M. K. Langdon και Jan Z. van Rookhuijzen «Mikon’s Hekatompedon: An Architectural Graffito from Attica», Πανεπ. Σικάγο, American Journal of Archaeology, Volume 128, αρ. 3, Ιούλιος 2024 (128.3).
- Και: M. K Langdon «A New Greek Abecedarium», journal Kadmos, εκδ. De Gruyter, 29.5.2006, https://doi.org/10.1515/KADM.2005.016.
- Και: M. K. Langdon «Additions to the Corpus of Greek Erotic Inscriptions», Γραμματείον, 5, 2016.
- Και: R. Parker - Ph. M. Steele (επιμ.) «The Early Greek Alphabets: Origin, Diffusion, Uses», https://doi.org/10.1093/oso/9780198859949.003.0001, Οξφόρδη, Αύγ. 2021.
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ:
[1] Στο Κίτσι στην Λομπάρδα υπάρχει και σπήλαιο με αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
(*) Μάλλον δεν είναι ο Μίκων ο Αθηναίος ο Νεώτερος (5ος αιώνας π.Χ.), Έλλην ζωγράφος και γλύπτης από την πόλη των Αθηνών. Στενός συνεργάτης του Πολυγνώτου, μαζί με τον οποίο διακόσμησε την Ποικίλη Στοά των Αθηνών, με ζωγραφικές εικόνες της Μάχης του Μαραθώνος κ,ά. μαχών. Επίσης, ζωγράφισε το Ανάκειον Ιερόν (των διδύμων ανάκτων Διοσκούρων) κοντά στην Ακρόπολη Αθηνών. Θυγατέρα του η (επίσης) ζωγράφος Τιμαρέτη.
ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου