Του Απόστολου Τσακρίδη
Στο νότιο άκρο του νησιού(*) της Σκοπέλου Βορείων Σποράδων Μαγνησίας Θεσσαλίας, υπάρχει ένας εντυπωσιακός γεωλογικός σχηματισμός, που λόγω της ιδιαιτερότητας του έχει συνδεθεί με έναν τοπικό θρύλο της χριστιανικής παράδοσης. Η περιοχή πήρε το όνομα της από ένα μεγάλο τρομακτικό θεριό που ζούσε κάποτε στην περιοχή.
Λέγεται ότι πριν από 800 χρόνια, ένας δράκος εγκαταστάθηκε στο νησί, σκοτώνοντας και τρώγοντας όλους τους κατοίκους.
Κανείς δεν μπορούσε να μείνει στο νησί και από τα γειτονικά νησιά έστελναν τους καταδικασμένους σε θάνατο να τους φάει το θεριό.
Το νησί ερήμωσε για περίπου 400 χρόνια.
Είναι αλήθεια πως το νησί για κάποιους αιώνες ήταν όντως ένας τόπος εξορίας. Αυτό λοιπόν το γεγονός ενίσχυσε ακόμα περισσότερο τον θρύλο.
Λέγεται πως όταν το έμαθε ο Πολιούχος του Νησιού αποφάσισε να το εξολοθρεύσει. Για όσους δεν το γνωρίζουν ο Πολιούχος του νησιού είναι ο άγιος Ρηγίνος (< ρήγμα - βλ. Γ. Λεκακης "Ταματα και αναθηματα").
Μπαρκάρησε, λοιπόν, σαν ναύτης σε ένα από τα πλοία που πήγαιναν τους καταδίκους στο νησί. Εκεί που βγήκε, ρώτησε: Πού, στο έλεος του Θεού, είναι το θεριό; Προχωρώντας ο άγιος συνάντησε τον φοβερό δράκο. Ο δράκος όταν είδε τον άγιο Ρηγίνο, φοβήθηκε κι έφυγε.
Ο άγιος, όμως, ήταν αποφασισμένος να τον εξολοθρεύσει. Ταξείδεψε μέχρι εκεί και όταν ο δράκος τον αντίκρυσε φοβήθηκε και έφυγε. Ο άγιος τον κυνήγησε μέχρι που ο δράκος πήδηξε στην θάλασσα, μην έχοντας άλλον τρόπο διαφυγής. Ο βράχος από τον οποίο πήδηξε ο δράκος σκίστηκε και έτσι η περιοχή ονομάστηκε Δρακοντόσχισμα.
Τα παραπάνω βέβαια είναι ενας παράμυθος δηλαδή δεν έχουν καμμία δόση αλήθειας, διότι η σχισμή που συνέβη στον βράχο είναι αποτέλεσμα φυσικογεωλογικών διεργασιών εκατοντάδων χιλιάδων χρόνων.
Ανάλογα με την περιοχή, όπως, συναντάμε, υπάρχουν και παραλλαγές του θρύλου. Στο εικόνισμα του Άη Γιώργη βλέπουμε για παράδειγμα τον άγιο καβαλάρη να σκοτώνει τον Δράκο. Αυτή η εικονιστική παράσταση είναι άμεσα επηρεασμένη από τον αρχαίο Θράκα Ιππέα, που λατρευόταν και από τους Θράκες Έλληνες και από τους Ρωμαίους ως θεός θεραπευτής.
Επίσης παρατηρούμε την επίδραση που άσκησαν οι μύθοι των Ελλήνων στους μετέπειτα χριστιανικούς θρύλους. Όπως είναι γνωστόν ο θεός Απόλλων εσκότωσε τον μεγάλο Πύθωνα στους Δελφούς και από εκεί επήρε το επίθετο Πύθειος.
Τέλος, για τους επισκέπτες του νησιού να ενημερώσω ότι η ακτή είναι προσβάσιμη μόνον από την θάλασσα. Αν πάει κάποιος από τον χωματόδρομο μπορεί μόνο από υψηλά να θαυμάσει την ειδυλλιακή θέα. Εκεί υπάρχει και ένα εικονοστάσι του πολιούχου του νησιού.
(*) Μεταξύ Αμάραντου και Στάφυλου, στον 39ο παράλληλο [39.07332476541746 N, 23.728813506927082 E].
ΠΗΓΗ: Θρακλόγιον, ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου