Η μητέρα του Αχιλλέα η Θέτιδα, όταν έμαθε από χρησμό, πως το παιδί της θα σκοτωθεί στον Τρωικό πόλεμο, εκτός από τις άλλες προφυλάξεις που πήρε, για να αντιστρέψει τη μοίρα, τον μεταμφίεσε σε γυναίκα και με το όνομα Πύρρα (η ξανθιά), τον έκρυψε στο παλάτι του Λυκομήδη στο νησί της Σκύρου.
Ο Αχιλλέας και η κόρη του βασιλιά η Δηιδάμεια ερωτεύθηκαν και απέκτησαν τον Νεοπτόλεμο. Ο Αχιλλέας όμως δεν απέφυγε το πεπρωμένο. Ο μάντης Κάλχας δήλωσε ότι για να νικήσουν οι Έλληνες χρειάζονταν οπωσδήποτε τη βοήθεια του Αχιλλέα.
Ο πανούργος Οδυσσέας ανακάλυψε που κρυβόταν και στάλθηκε να τον φέρει από τη Σκύρο, για να ηγηθεί στον πόλεμο με την Τροία. Ο πολυμήχανος Οδυσσέας μπήκε στην αυλή του Λυκομήδη μεταμφιεσμένος σε γυρολόγο.
Στο πανέρι του είχε κοσμήματα, φορέματα και όπλα. Ενώ οι γυναίκες διάλεξαν τα κοσμήματα και δοκίμαζαν τα φορέματα ο Αχιλλέας, οδηγημένος από τη φύση του, πήρε τα όπλα κι έτσι αποκαλύφθηκε. Ξεκίνησε για την Τροία και για τον ηρωικό του θάνατο.
Αυτή την δημοφιλή εκδοχή του μύθου παριστάνει το θαυμάσιο μωσαϊκό και συγκεκριμένα τη στιγμή της αποκάλυψης του Αχιλλέα στον γυναικωνίτη.
Το ψηφιδωτό (διαστάσεων 1,70 Χ 1,70) αποτελούσε τον πυθμένα ενός νυμφαίου (κρήνης) στον χώρο υποδοχής της έπαυλης του «Ποσειδώνα» στο Ζεύγμα της Άνω Μεσοποταμίας και χρονολογείται στο τέλη του 2ου με αρχές του 3ου μ.Χ. αιώνα.
Στο κέντρο της παράστασης διακρίνεται το σιφόνι. Στη σκηνή ο Αχιλλέας παριστάνεται να κρατάει δόρυ και ασπίδα και το πόδι του να ξεπροβάλλει κάτω από τα γυναικείο φόρεμα καθώς αποκαλύπτεται η ταυτότητα του.
Έχει στρέψει το κεφάλι του στα δεξιά που στέκεται η αγαπημένη του Δηιδάμεια που προσπαθεί να τον αποτρέψει να φύγει. Ο Οδυσσέας στα δεξιά του Αχιλλέα, με την χαρακτηριστική του στάση, προτρέπει τον ήρωα να τον ακολουθήσει. Στα αριστερά της σκηνής φαίνεται ο βασιλιάς Λυκομήδης και άλλα μέλη της βασιλικής οικογένειας.
Χτισμένη στις όχθες του Άνω Ευφράτη η στρατηγικής σημασίας ελληνιστική και μετέπειτα ρωμαϊκή πόλη Ζεύγμα ανήκει στο ίδιο πολιτιστικό περιβάλλον με την Παλμύρα.
Σε ευθεία γραμμή οι δυο ανθηρές πόλεις απέχουν 130 χλμ: το Ζεύγμα, σταθμός και πέρασμα του ποταμίσιου συνόρου και η Παλμύρα, καραβανούπολη στο πέρασμα της συριακής ερήμου (νότια του Μέσου Ευφράτη).
Το εξαιρετικό ψηφιδωτό ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των ανασκαφών στο Ζεύγμα το 1999. Μεταφέρθηκε και εκτίθεται σήμερα στο εξαίσιο Μουσείο Ψηφιδωτών του Gaziantep (Τουρκία).
Οι φωτογραφίες προέρχονται από το λεύκωμα: Belkis-Zeugma and its Mosaics (2007)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου