Ο τάφος της βασίλισσας Νεφερτάρη, ηλικίας 3.200 ετών, που ονομάζεται και Καπέλα Σιξτίνα της Αρχαίας Αιγύπτου.
Εσωτερικό του προθάλαμου μέσα στον τάφο της βασίλισσας Νεφερτάρη. Στο κέντρο βρίσκεται η είσοδος σε ένα μεγαλύτερο δωμάτιο που είναι γνωστό ως το πρώτο παράρτημα της ανατολικής πλευράς. Η Nefertari Meritmut, που έζησε περίπου το 1300-1255 π.Χ., ήταν η Μεγάλη Βασιλική σύζυγος του βασιλιά Ραμσή Β'.
Ο τάφος της Νεφερτάρη βρίσκεται στην Κοιλάδα των Βασιλισσών, κοντά στην αρχαία πόλη της Θήβας. Είναι ένας από τους καλύτερα διατηρημένους και πιο περίτεχνους από όλους τους γνωστούς τάφους. Οι τοίχοι είναι ζωγραφισμένοι με τις θεότητες (από αριστερά προς τα δεξιά) Serket, Isis, Khepri, Osiris (πάνω από την είσοδο), Hathor και Horus.
Κεφάλαιο 94 του Βιβλίου των Νεκρών, η βασίλισσα Νεφερτάρη στέκεται μπροστά στον θεό Θωθ, τον γραφέα με το κεφάλι της Ίβιδας, λεπτομέρεια πίνακα από τον βόρειο τοίχο, θάλαμος ανατολικής πλευράς.
«Οι Αιγύπτιοι ήταν πιθανώς οι πρώτοι που γνώρισαν την αρχοντιά που ενυπάρχει στην ανθρώπινη μορφή και την εξέφρασαν στην τέχνη.
Μπορεί κανείς να αισθανθεί την ευχαρίστηση που πρέπει να είχαν οι Αιγύπτιοι στην ισορροπία των ώμων και τον λεπτό τρόπο με τον οποίο έρχονται σε αντίθεση με το επίδοξο σχήμα του υπόλοιπου σώματος… Ο Julius Lange έδειξε με μεγάλη ευαισθησία ότι δεν έπρεπε να φανταστούμε το γεγονός ότι οι ανθρώπινες φιγούρες στην αιγυπτιακή τέχνη «έχουν άκαμπτη και όρθια πλάτη, με τα κεφάλια ψηλά και τοποθετημένα ίσια πάνω στο σώμα τους» ως ένδειξη ανικανότητας…
Μάλλον «μεγάλωσε η επίγνωση ότι αυτή η στάση εκφράζει ζωντάνια και σιγουριά στην πραγματική ζωή και ότι επομένως είναι κατάλληλη για το θριαμβευτικό πνεύμα που πρέπει να διακηρύξει η τέχνη».
Η μετάβαση από τα παχιά προδυναστικά γυναικεία ειδώλια, με το βαρύ στήθος, τους μηρούς και τους γλουτούς τους, στις λεπτές κλασικές αιγυπτιακές εικόνες γυναικών, που «θυμίζουν ένα από τα προφίλ των πολύτιμων αγγείων» δείχνει πόσο μεγάλη επίδραση είχαν οι αισθητικές παρορμήσεις στη γένεση του «Αιγυπτιακή» τέχνη. Ανάμεσα σε αυτές τις εικόνες, εκτός από μερικές εξαιρέσεις που καθορίζονται από το περιβάλλον τους, φαίνονται μόνο νεανικά, σταθερά και καλοσχηματισμένα σώματα…»
Η βασίλισσα Nefertari Meritmut φοράει κόμμωση στο σχήμα της προστατευτικής θεάς του γύπα, Nekhbet. Οι ίδιοι τεχνίτες που δημιούργησαν βασιλικούς τάφους στην Κοιλάδα των Βασιλέων πρέπει να έχουν προετοιμάσει τον τελευταίο χώρο ανάπαυσης της Νεφερτάρι, σκαλίζοντας βράχους θαλάμους, σοβάτισμα τοίχους και ζωγραφίζοντας κάθε διαθέσιμη επιφάνεια.
Ανάμεσα στα θεϊκά πλάσματα που επικαλούνται, υπάρχει επίσης η θεά Serqet, που συχνά παριστάνεται με έναν σκορπιό στο κεφάλι της, για να θεραπεύει τα δαγκώματα των δηλητηριωδών πλασμάτων.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το πλήρες όνομα της θεάς ήταν «Serqet hetyt», που σημαίνει «αυτή που κάνει τον λαιμό να αναπνέει» και φαίνεται να αναφέρεται στο γεγονός ότι ο σκορπιός μπορεί να είναι μοιραία επικίνδυνος και η θεά μπορεί να θεραπεύσει ή να καταστρέψει.
Η Νεφερτάρι έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην πολιτική ζωή του βασιλιά και η σημασία της αντικατοπτρίστηκε μέσα από τον υπέροχα διακοσμημένο τάφο της. Ανακαλύφθηκε από τον Ernesto Schiaparelli (ο διευθυντής του Αιγυπτιακού Μουσείου στο Τορίνο) το 1904. Ονομάζεται η Καπέλα Σιξτίνα της Αρχαίας Αιγύπτου.
Ο αγγελιοφόρος με το κεφάλι ενός κριού, τρίτη πόρτα του Βασιλείου του Όσιρι, κεφάλαιο 144 του Βιβλίου των Νεκρών
Ο αγγελιοφόρος με το κεφάλι ενός κριού, τρίτη πόρτα του Βασιλείου του Όσιρι, κεφάλαιο 144 του Βιβλίου των Νεκρών
«Η πλήρης μορφή του αιγυπτιακού ονόματός της – Serket hetyt – σημαίνει «αυτή που κάνει τον λαιμό να αναπνέει» και φαίνεται να είναι ευφημιστική για το γεγονός ότι ο σκορπιός μπορεί να είναι μοιραία επικίνδυνος και η θεά μπορεί να θεραπεύσει όπως μπορεί να καταστρέψει.
Η Σερκέτ εκπλήρωσε επίσης το ρόλο της μητέρας θεάς στην οποία ονομαζόταν «Σερκέτ η μεγάλη, η θεϊκή μητέρα».
Ιστορικά, ο σκορπιός θεωρούνταν σύμβολο της μητρότητας σε πολλές περιοχές της Εγγύς Ανατολής, και από τότε που το Pyramid Texts Serket λέγεται ότι θήλαζε τον βασιλιά…»
Πηγή: Μουσείο Καΐρου
Αρχαιολογία - Archaeology
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου