Τατουάζ στον αριστερό ισχίο μιας μουμιοποιημένης Αιγύπτιας που θαμμένη στο Deir el-Medina. Α: Anne Austin/Πανεπιστήμιο του Missouri-St. Louis
Μια ανάλυση μούμιων αποκαλύπτει ότι ορισμένες αρχαίες αιγύπτιες μητέρες έλαβαν τατουάζ για προστασία κατά τη διάρκεια και μετά τη γέννηση.
Τα τατουάζ στο κάτω μέρος της πλάτης μπορεί να φαίνονται σαν μια μόδα που διαδόθηκε από διασημότητες που φορούσαν χαμηλά τζιν στις αρχές του 21ου αιώνα, αλλά νέα αρχαιολογικά στοιχεία από αιγυπτιακές μούμιες υποδηλώνουν ότι η πρακτική είναι στην πραγματικότητα πάνω από τρεις χιλιάδες χρόνια.
Οι ερευνητές Anne Austin και Marie-Lys Arnette ανακάλυψαν ότι στην τοποθεσία του Νέου Βασιλείου Deir el-Medina (1550 π.Χ. – 1070 π.Χ.), τατουάζ σε μούμιες και ειδώλια με τατουάζ από την τοποθεσία συνδέονταν με τον αρχαίο Αιγύπτιο θεό Bes, ο οποίος προστάτευε τις γυναίκες και παιδιά, ειδικά κατά τη διάρκεια του τοκετού.
Το Deir el-Medina βρίσκεται στη δυτική όχθη του Νείλου, απέναντι από τον αρχαιολογικό χώρο του Λούξορ. Ξεκινώντας το 1922, περίπου την εποχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος του Τουταγχαμών, ανασκάφηκε από μια γαλλική ομάδα.
Γνωστή κατά τη διάρκεια του Νέου Βασιλείου ως Set-Ma'at («Τόπος της Αλήθειας»), ήταν μια πολύ σχεδιασμένη, μεγάλη γειτονιά με δρόμους σε ορθογώνιο σύστημα πλέγματος και κατοικίες για εργάτες που ήταν υπεύθυνοι για την κατασκευή τάφων για Αιγύπτιους ηγεμόνες.
Ενώ οι άνδρες περνούσαν μέρες μακριά δουλεύοντας στους τάφους, γυναίκες και παιδιά ζούσαν στο χωριό Deir el-Medina. Ένα βασικό χαρακτηριστικό της τοποθεσίας είναι το Great Pit, ένας αρχαίος σκουπιδότοπος γεμάτος αποδείξεις πληρωμής, αποδείξεις και γράμματα σε πάπυρο που βοήθησαν τους αρχαιολόγους να κατανοήσουν καλύτερα τη ζωή των απλών ανθρώπων.
Αλλά τίποτα στο Great Pit δεν αναφέρει την πρακτική του τατουάζ, επομένως η ανακάλυψη τουλάχιστον έξι γυναικών με τατουάζ στο Deir el-Medina ήταν εκπληκτική.
«Η εύρεση στοιχείων για τα τατουάζ μπορεί να είναι σπάνια και δύσκολη γιατί πρέπει να βρεις διατηρημένο και εκτεθειμένο δέρμα», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Anne Austin, βιοαρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Missouri-St. λέει. «Δεδομένου ότι δεν ανοίγουμε ποτέ μουμιοποιημένα άτομα, η καλύτερη πιθανότητα να βρούμε ένα τατουάζ είναι όταν οι λεηλάτες αφήνουν ακάλυπτο το δέρμα της μούμιας και διατηρείται ακόμα και χιλιάδες χρόνια μετά τον θάνατο ενός ατόμου».
Τα νέα στοιχεία που ανακάλυψε ο Όστιν προέρχονταν από δύο τάφους που εξέτασε ο ίδιος και η ομάδα του το 2019. Τα ανθρώπινα λείψανα από έναν τάφο περιελάμβαναν τον αριστερό ισχίο μιας μεσήλικης γυναίκας. Σκούρα μαύρα σχέδια ήταν ορατά στο διατηρημένο δέρμα και, αν ήταν συμμετρικά, θα φαινόταν να εκτείνονται στο κάτω μέρος της πλάτης της γυναίκας. Ακριβώς αριστερά από τις οριζόντιες γραμμές του τατουάζ είναι μια απεικόνιση του Bes και ενός μπολ, που σχετίζεται με τον τελετουργικό καθαρισμό τις εβδομάδες μετά τη γέννηση.
Το δεύτερο τατουάζ ανήκει σε μια μεσήλικη γυναίκα που βρέθηκε σε έναν κοντινό τάφο. Σε αυτό το απομεινάρι, η υπέρυθρη φωτογραφία αποκάλυψε ένα τατουάζ που ήταν δύσκολο να δει κανείς με γυμνό μάτι. Ένα σχέδιο ανακατασκευής αυτού του τατουάζ αποκάλυψε έναν wedjat, ή Eye of Horus, και μια πιθανή εικόνα της Bes να φοράει φτερωτό στέμμα. Και τα δύο σχέδια δείχνουν ότι αυτό το τατουάζ αφορά την προστασία και τη θεραπεία. Σύμφωνα με τον Austin, το σχέδιο ζιγκ-ζαγκ μπορεί να αντιπροσωπεύει έναν βάλτο. Τα αρχαία ιατρικά κείμενα συνδέουν τα δροσερά νερά με το νερό για την ανακούφιση από τον πόνο από την έμμηνο ρύση ή τον τοκετό.
Επιπλέον, τρία πήλινα ειδώλια που απεικονίζουν γυναικεία σώματα που βρέθηκαν πριν από δεκαετίες στο Deir el-Medina επανεξετάστηκαν από τη συν-συγγραφέα της μελέτης Marie-Lys Arnette, αιγυπτιολόγο. Η Arnette λέει ότι αυτά τα ειδώλια φέρουν επίσης τατουάζ στο κάτω μέρος της πλάτης και στους μηρούς που περιλαμβάνουν απεικονίσεις του Bes.
Όταν τοποθετούνται στο πλαίσιο με αντικείμενα και κείμενα του Νέου Βασιλείου, αυτά τα τατουάζ και οι αναπαραστάσεις τατουάζ θα πρέπει να συνδέονται οπτικά με εικόνες που αναφέρονται σε γυναίκες ως σεξουαλικούς συντρόφους, έγκυες γυναίκες, μαίες και μητέρες που συμμετέχουν σε τελετουργίες μετά τον τοκετό που χρησιμοποιούνται για την προστασία της μητέρας και του παιδιού , σημειώνουν οι ερευνητές στην εργασία.
«Τα τατουάζ που εντοπίστηκαν πρόσφατα είναι εξαιρετικά περίπλοκα σε σύγκριση με παλαιότερες αιγυπτιακές πρακτικές τατουάζ και οι απεικονίσεις εγκύων γυναικών είναι εξαιρετικά σπάνιες στην αιγυπτιακή τέχνη», δήλωσε η βιοαρχαιολόγος Sonia Zakrzewski, η οποία δεν συμμετείχε στην τρέχουσα μελέτη. λέει.
Επειδή η γέννηση και η γονιμότητα της γης συνδέονταν στην αιγυπτιακή σκέψη, ο Zakrzewski προτείνει ότι αυτά τα τατουάζ ήταν προστατευτικές αναπαραστάσεις στο σώμα τους, όπως το φορητό μαγικό φυλαχτό του ίδιου του ατόμου.
Το να κάνεις τατουάζ στο Deir el-Medina ήταν πιο συνηθισμένο από ό,τι πίστευαν οι άνθρωποι, σύμφωνα με τον Austin, αν και δεν είναι γνωστό πόσο συνηθισμένο ήταν αλλού στην Αίγυπτο εκείνη την εποχή.
«Ελπίζω ότι περισσότεροι μελετητές θα βρουν στοιχεία για τατουάζ, ώστε να μπορούμε να δούμε αν αυτό που συνέβη σε αυτό το χωριό ήταν μοναδικό ή μέρος μιας ευρύτερης παράδοσης στην αρχαία Αίγυπτο που δεν έχουμε ακόμη ανακαλύψει».
LiveScience. 8 Νοεμβρίου 2022.
Άρθρο : Austin, A., & Arnette, M.-L. (2022). Of Ink and Clay: Tattooed Mummified Human Remains and Female Figurines from Deir el-Medina. The Journal of Egyptian Archaeology.
arkeofili.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου