Amfipoli News: Οι Έλληνες φιλόσοφοι που «κρύβονται» στο «Σχολείο της Αθήνας» του Ραφαήλ

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

Οι Έλληνες φιλόσοφοι που «κρύβονται» στο «Σχολείο της Αθήνας» του Ραφαήλ



«Η Σχολή των Αθηνών», που δείχνει μερικούς από τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους, του Ραφαήλ. Μουσεία του Βατικανού. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Αρκετοί από τους πιο σημαντικούς Έλληνες φιλοσόφους και στοχαστές απεικονίζονται στο αριστούργημα του Ραφαήλ τη Σχολή των Αθηνών που κοσμεί το Αποστολικό Παλάτι στο Βατικανό.

Ζωγραφισμένο μεταξύ 1509 και 1511, απεικονίζει μια κοινότητα φιλοσόφων, μαθηματικών και επιστημόνων από την Αρχαία Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Γνωρίζετε όμως ότι, εκτός από τους δύο φιλοσόφους στο κέντρο του πίνακα, υπάρχουν ακόμη έξι «κρυμμένοι»;

Στο έργο του, ο Ραφαήλ θέλησε να αποτίσει το βαθύτερο φόρο τιμής στους μεγαλύτερους φιλοσόφους στην ιστορία, αρκετοί από τους οποίους προσπάθησαν σε όλη τους τη ζωή να ανακαλύψουν τον πρωταρχικό κινητήριο παράγοντα, ή αιτία, στο σύμπαν, έναν κλάδο σκέψης που ονομάζεται «η θεωρητική γνώση των πρώτων αρχών και αιτίων».

Δείχνει επίσης γλυπτά των Ελληνικών θεών - Αθηνά (που απεικονίζεται ως η Ρωμαϊκή θεά Μινέρβα), που αντιπροσωπεύει τη Σοφία, και του Απόλλωνα, που αντιπροσωπεύει το Φως και τη Μουσική, σε μια άμεση αναφορά στο μεγαλείο της Ελληνικής μυθολογίας και τη συμβολή της στον δυτικό κόσμο.

Εν ολίγοις, ο πίνακας του Ραφαήλ είναι το Who is Who του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.

Ποιοι είναι οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι στον πίνακα του Ραφαήλ

Πλάτωνας και Αριστοτέλης

Πλάτωνας και Αριστοτέλης, Η Σχολή των Αθηνών. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Οι δύο κύριες φιγούρες του έργου της τοιχογραφίας τοποθετούνται ακριβώς κάτω από την καμάρα, ένα τέχνασμα για να τραβήξει το βλέμμα του θεατή στο πιο σημαντικό μέρος του πίνακα. Εδώ, βλέπουμε δύο άνδρες που εκπροσωπούν αποτελεσματικά τις διαφορετικές φιλοσοφικές σχολές — τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη.

Ένας ηλικιωμένος Πλάτων στέκεται στα αριστερά, δείχνοντας το δάχτυλό του προς τον ουρανό. Δίπλα του ο μαθητής του Αριστοτέλης. Σε μια επίδειξη υπέροχης προκοπής, ο Αριστοτέλης απλώνει το δεξί του χέρι κατευθείαν προς τον θεατή. Κάθε άνδρας κρατά ένα αντίγραφο των βιβλίων του στο αριστερό του χέρι—Τίμαιος για τον Πλάτωνα και Νικομάχεια Ηθική για τον Αριστοτέλη.

Ο Σωκράτης, ο ιδρυτής της δυτικής φιλοσοφίας

Ο Σωκράτης απεικονίζεται να δίνει διαλέξεις στους μαθητές του. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Στα αριστερά του Πλάτωνα, ο Σωκράτης είναι αναγνωρίσιμος χάρη στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του. Λέγεται ότι ο Ραφαήλ ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσει μια αρχαία προτομή με πορτρέτο του φιλοσόφου ως οδηγό του.

Ανάμεσα στο πλήθος που περιβάλλει τον Σωκράτη είναι και οι μαθητές του, μεταξύ των οποίων ο στρατηγός Αλκιβιάδης και ο Αισχίνης.

Ο Σωκράτης πιστώνεται ως ο ιδρυτής της δυτικής φιλοσοφίας και μεταξύ των πρώτων ηθικών φιλοσόφων της ηθικής παράδοσης της σκέψης.

Πυθαγόρας, ο θεωρητικός της μετεμψύχωσης

Η φιλοσοφία του Πυθαγόρα επηρέασε τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Σε πρώτο πλάνο, ο Πυθαγόρας κάθεται με ένα βιβλίο και ένα μελανοδοχείο, περιτριγυρισμένος επίσης από μαθητές.

Η επίδραση του Πυθαγόρα στα μαθηματικά και τη φιλοσοφία παραμένει ισχυρή σήμερα. Η φιλοσοφία του επηρέασε τόσο τον Πλάτωνα όσο και τον Αριστοτέλη και μέσω αυτών οι ιδέες του ήταν θεμελιώδεις στη δυτική φιλοσοφία.

Η διδασκαλία που ταυτίζεται πιο ασφαλώς με τον Πυθαγόρα είναι η μετεμψύχωση, ή η «μεταμόσχευση των ψυχών», η οποία υποστηρίζει ότι κάθε ψυχή είναι αθάνατη και, μετά το θάνατο, εισέρχεται σε ένα νέο σώμα.

Ευκλείδης, ο πατέρας της γεωμετρίας

Ο Ευκλείδης έθεσε τα θεμέλια της γεωμετρίας. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Καθρεφτίζοντας τη θέση του Πυθαγόρα στην άλλη πλευρά, ο Ευκλείδης, που θεωρείται ο «πατέρας της γεωμετρίας», σκύβει να δείξει κάτι με πυξίδα. Οι μικροί μαθητές του προσπαθούν με ανυπομονησία να κατανοήσουν τα μαθήματα που τους διδάσκει.

Ο Ευκλείδης είναι κυρίως γνωστός για την πραγματεία Στοιχεία, η οποία καθιέρωσε τα θεμέλια της γεωμετρίας που κυριάρχησαν σε μεγάλο βαθμό στον τομέα μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα.

Πτολεμαίος, ο μεγάλος μαθηματικός και αστρονόμος

Ο Πτολεμαίος ήταν μεγάλος μαθηματικός. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Ο μεγάλος μαθηματικός και αστρονόμος Πτολεμαίος βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον Ευκλείδη, με την πλάτη στραμμένη στον θεατή. Φορώντας μια κίτρινη ρόμπα, κρατά στο χέρι του μια επίγεια σφαίρα. Πιστεύεται ότι ο γενειοφόρος άνδρας που στέκεται μπροστά του κρατώντας μια ουράνια σφαίρα είναι ο αστρονόμος Ζωροάστρης.

Ο Πτολεμαίος έγραψε περίπου δώδεκα επιστημονικές πραγματείες, μερικές από τις οποίες ήταν σημαντικές για τη μεταγενέστερη βυζαντινή, ισλαμική και δυτικοευρωπαϊκή επιστήμη.

Διογένης: Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος του κυνισμού

Ο Διογένης ήταν ένας άστεγος από επιλογή του οποίου στόχος της ζωής ήταν η αναζήτηση της σοφίας. Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Ο Διογένης ήταν ο ιδρυτής της κυνικής φιλοσοφίας και ήταν μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στην εποχή του, ζώντας μια απλή ζωή και ασκώντας κριτική στις πολιτιστικές συμβάσεις.

Ο Διογένης ο Κυνικός (γνωστός και ως Διογένης της Σινώπης) θα μπορούσε να ήταν ο πρώτος αναρχικός, ή ο πρώτος παράλογος, ή ο πρώτος σατιριστής ή ο πρώτος φυσιοδίφης — ανάλογα με την οπτική γωνία του αναγνώστη. Με τα σημερινά δεδομένα, ο Διογένης ήταν ένας άστεγος από επιλογή του οποίου στόχος της ζωής ήταν η αναζήτηση της σοφίας.

Ηράκλειτος: Ο Έλληνας φιλόσοφος της σοφίας

Ηράκλειτος: «Κανένας άνθρωπος δεν περπατά στο ίδιο ποτάμι δυο φορές». Εικόνα: Δημόσιος τομέας

Ο Ηράκλειτος ήταν αρχαίος Έλληνας προσωκρατικός φιλόσοφος από την πόλη της Εφέσου, η οποία ήταν τότε μέρος της Περσικής Αυτοκρατορίας. Έβλεπε τον κόσμο να είναι συνεχώς σε ροή, να αλλάζει καθώς παρέμενε ο ίδιος, το οποίο εξέφρασε με το ρητό, «Κανένας άνθρωπος δεν περπατά στο ίδιο ποτάμι δυο φορές. Διότι το ποτάμι δεν είναι ποτέ ίδιο, αλλά ούτε κι ο άνθρωπος.».

Ήταν ένας αυτοδίδακτος πρωτοπόρος της σοφίας. Ήταν ένας μελαγχολικός χαρακτήρας και δεν απολάμβανε τη συντροφιά των άλλων, καθιστώντας τον έναν από τους λίγους απομονωμένους χαρακτήρες της τοιχογραφίας.

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου