Τα σχέδια από την ανασκαφή του Γάλλου Victor Place με τα σύμβολα του αετού και του ταύρου που δημοσίευσε στα τέλη του 19ου αιώνα. C: New York Public Library
Τα σύμβολα σε ναό 2.700 ετών, που έχουν προβληματίσει εδώ και καιρό τους ειδικούς, προσπάθησε να αποκρυπτογραφήσει ένας Ασσυριολόγος.
Στην πόλη Χορσαμπάντ (αρχαίο Dūr-Šarrukīn), τη νεόδμητη πρωτεύουσα του Σαργκόν Β΄ της Ασσυρίας, εμφανίστηκαν τα «μυστηριώδη σύμβολα» των χρόνων της βασιλείας του (721-704 π.Χ.).
Η σειρά των πέντε συμβόλων (λιοντάρι, αετός, ταύρος, συκιά και άροτρο) αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στον σύγχρονο κόσμο μέσω σχεδίων που δημοσιεύθηκαν από Γάλλους ανασκαφείς στα τέλη του 19ου αιώνα. Έκτοτε, έχουν προκύψει πολλές ιδέες για το τι μπορεί να σημαίνουν τα σύμβολα.
Μάλιστα, συγκρίθηκαν με αιγυπτιακά ιερογλυφικά, τα οποία κατανοήθηκαν ως αντανακλάσεις της αυτοκρατορικής εξουσίας και υποπτευόταν ότι αντιπροσώπευαν το όνομα του βασιλιά.
Ο Ασσυριολόγος Δρ. Ο Martin Worthington προτείνει μια νέα λύση σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Bulletin of the American Schools of Oriental Studies στις 26 Απριλίου.
Ο Worthington προτείνει ότι οι ασσυριακές λέξεις για τα πέντε σύμβολα (λιοντάρι, αετός, ταύρος, συκιά και άροτρο) περιέχουν τους ήχους στη σωστή σειρά που υποδεικνύουν την ασσυριακή μορφή του ονόματος «Sargon» (šargīnu).
Μερικές φορές ο ίδιος αρχαιολογικός χώρος περιέχει μόνο τρία από τα σύμβολα (λιοντάρι, δέντρο, άροτρο) και ο Δρ. Worthington ισχυρίζεται ότι έγραψε ξανά το όνομα «Sargon», ακολουθώντας παρόμοιες αρχές.
«Η μελέτη των αρχαίων γλωσσών και πολιτισμών είναι γεμάτη παζλ όλων των σχημάτων και μεγεθών, αλλά δεν είναι ασυνήθιστο να συναντάμε μυστηριώδη σύμβολα σε τοίχους ναών στην Αρχαία Εγγύς Ανατολή», λέει ο Worthington.
Σχέδια που δημοσιεύθηκαν στο τέλος του 19ου αιώνα από τον Γάλλο ανασκαφέα Victor Place με σύμβολα δέντρων και αλέτρι,. C: New York Public Library
Σύμφωνα με τον Δρ. Worthington, καθένα από τα πέντε σύμβολα μπορεί επίσης να γίνει κατανοητό ως αστερισμός. Επομένως, το λιοντάρι αντιπροσωπεύει το ζώδιο Λέων, και ο αετός αντιπροσωπεύει τον αστερισμό του αετού. (Οι αστερισμοί μας κληρονομήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη Μεσοποταμία μέσω των Ελλήνων, επομένως οι περισσότεροι από αυτούς είναι ίδιοι).
«Ο σκοπός των πέντε συμβόλων ήταν να τοποθετήσουν το όνομα του Σαργκόν στους ουρανούς για πάντα», είπε ο Worthington.
Αυτός ήταν ένας έξυπνος τρόπος για να απαθανατιστεί το όνομα του βασιλιά. Και φυσικά, η ιδέα των επιδεικτικών ατόμων να γράφουν τα ονόματά τους σε κτίρια δεν είναι μοναδική στην αρχαία Ασσυρία».
Η Αρχαία Μεσοποταμία, ή το σύγχρονο Ιράκ και οι γειτονικές περιοχές, ήταν η πατρίδα των Βαβυλώνιων, των Ασσυρίων, των Σουμερίων και άλλων, και μελετάται σήμερα μέσω άφθονων σωζόμενων σφηνοειδών κειμένων.
Η γραφή πιθανότατα εφευρέθηκε εκεί γύρω στο 3.400 π.Χ.
Έτσι, αν και οι αξιωματούχοι του Σαργκόν δεν το συνειδητοποίησαν, αντανακλούσαν την ιστορία της Μεσοποταμίας χίλια χρόνια νωρίτερα όταν σχεδίασαν νέα γραπτά σύμβολα.
«Δεν μπορώ να αποδείξω τη θεωρία μου, αλλά είναι πολύ λογικό για μένα ότι λειτουργεί τόσο για τις σειρές πέντε συμβόλων όσο και για τις σειρές τριών συμβόλων, και ότι τα σύμβολα μπορούν επίσης να γίνουν κατανοητά ως πολιτισμικά σχετικοί αστερισμοί,» είπε Worthington. «Οι πιθανότητες όλα αυτά να είναι σύμπτωση είναι – συγχωρέστε το λογοπαίγνιο – αστρονομικές», λέει.
Σχέδια του συμβόλου του λιονταριού που δημοσιεύθηκαν από τον Γάλλο ανασκαφέα Victor Place στα τέλη του 19ου αιώνα . C: New York Public Library
Ο Δρ. Ο Worthington είναι ειδικός στις γλώσσες και τους πολιτισμούς της αρχαίας Μεσοποταμίας, συμπεριλαμβανομένων των Βαβυλωνίων, των Ασσυρίων και των Σουμερίων.
«Αυτή η περιοχή, η οποία περιλαμβάνει το σύγχρονο Ιράκ και τμήματα του Ιράν, της Τουρκίας και της Συρίας, αναφέρεται συχνά ως το «λίκνο του πολιτισμού». Είναι η γενέτειρα πόλεων και αυτοκρατοριών και η ιστορία του αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της ανθρώπινης ιστορίας».
«Λόγω της συνήθειας της Μεσοποταμίας να κατανέμει στα εξήντα, έχουμε 60 λεπτά την ώρα και ο Αβραάμ (η κεντρική φιγούρα των τριών μεγάλων θρησκειών του κόσμου) λέγεται ότι καταγόταν από την Ουρ της Μεσοποταμίας».
«Η επίλυση (ή η προσπάθεια επίλυσης) γρίφων είναι ιδιαίτερα διασκεδαστική, αλλά οι μελέτες της Μεσοποταμίας γενικά έχουν τον ευρύτερο στόχο να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα και την ποικιλομορφία των ανθρώπινων κοινωνιών και των πολιτιστικών επιτευγμάτων γενικότερα».
Trinity College Dublin. 3 Mayıs 2024.
Worthington, M. (2024). Solving the Starry Symbols of Sargon II. Bulletin of the American Society of Overseas Research, 391(1)
—
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου