Amfipoli News: Η Διαχρονική Γλώσσα της Ιερής Γεωμετρίας και του Εννοιολογικού Σχεδιασμού: Από τον Τύμβο Καστά στην Αγία Σοφία

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2025

Η Διαχρονική Γλώσσα της Ιερής Γεωμετρίας και του Εννοιολογικού Σχεδιασμού: Από τον Τύμβο Καστά στην Αγία Σοφία



  Η συνέχεια της Ελληνικής Σκέψης και Φιλοσοφίας.

Μια θεώρηση κάτω από το πρίσμα της σύγχρονης παρακμής
Ή αλλιώς ...
Η Διαχρονική Γλώσσα της Ιερής Γεωμετρίας και του Εννοιολογικού Σχεδιασμού: Από τον Τύμβο Καστά στην Αγία Σοφία
Η αρχαιολογική και αρχιτεκτονική έρευνα σε εμβληματικά μνημειακά κτίσματα, όπως το εμβληματικό μνημείο του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη, το Οκτάγωνο της Θεσσαλονίκης, το Πάνθεον της Ρώμης και η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, αποκαλύπτει με αυξανόμενη σαφήνεια την ύπαρξη ενός συνεκτικού και διαχρονικού υποβάθρου εννοιολογικού σχεδιασμού. Αυτός ο σχεδιασμός θεμελιώνεται σε μαθηματικές αρχές, αυστηρές γεωμετρικές αναλογίες και περίπλοκες συμβολικές αντιστοιχίες. Η διεπιστημονική διερεύνηση αυτών των στοιχείων, που συνδυάζει την αρχαιολογία, την ιστορία της αρχιτεκτονικής, τα μαθηματικά και τη φιλοσοφία, προσφέρει βαθύτερη κατανόηση της αρχιτεκτονικής σκέψης, των κατασκευαστικών πρακτικών και των ευρύτερων πολιτισμικών πλαισίων από την ελληνιστική περίοδο έως και τον βυζαντινό κόσμο. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται σε στέρεα επιστημονικά θεμέλια, αξιοποιώντας στατιστικά μοντέλα, υπολογιστικά εργαλεία και τρισδιάστατες ψηφιακές αναπαραστάσεις για την ακριβή τεκμηρίωση και ερμηνεία των σχεδιαστικών επιλογών.
Τύμβος Καστά: Αποκρυπτογραφώντας Έναν Εξέχοντα Νεκρό και μια Σχεδιαστική Παράδοση
Ο Τύμβος Καστά στην Αμφίπολη, χάρη στην εξαιρετική κατάσταση διατήρησής του και τις ευκρινείς αρχιτεκτονικές του γραμμές, αναδεικνύεται σε μνημείο-κλειδί για την κατανόηση ενός πανάρχαιου και διαρκούς σχεδιαστικού παραδείγματος. Η σχολαστική ανάλυσή του υποδεικνύει ότι ο σχεδιασμός του δεν υπήρξε προϊόν τυχαίων επιλογών, αλλά ακολούθησε αυστηρές γεωμετρικές αρχές, κυρίως αυτές του "ad quadratum" (διαδοχικοί τετραγωνισμοί μέσω της χρήσης της τετραγωνικής ρίζας του 2) και της "octature" (γεωμετρία βασισμένη στην εγγραφή και περιγραφή οκταγώνων και κύκλων). Αυτές οι αρχές, όπως καταδεικνύεται, δεν αποτελούν μεμονωμένη περίπτωση, καθώς εντοπίζονται και σε άλλους μακεδονικούς τάφους, υποδηλώνοντας μια ευρύτερη και καλά εδραιωμένη αρχιτεκτονική παράδοση στην περιοχή κατά την ελληνιστική περίοδο. Η γεωμετρία των όψεων του μνημείου, συμπεριλαμβανομένης της ακριβούς τοποθέτησης των Σφιγγών και των Καρυάτιδων, καθώς και των περίτεχνων διακοσμητικών στοιχείων, φαίνεται να πηγάζει από ένα συνεκτικό και προμελετημένο γεωμετρικό μοντέλο.
Η μνημειακή κλίμακα του Τύμβου Καστά, η πολυπλοκότητα της πολυεπίπεδης κατασκευής του, η χρήση πολυτελών υλικών όπως το θασίτικο μάρμαρο, και η απαράμιλλη καλλιτεχνική αξία της διακόσμησης (με τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά δάπεδα και τα γλυπτά των Σφιγγών και των Καρυάτιδων) συνθέτουν την εικόνα ενός ταφικού συγκροτήματος που δεν έχει το όμοιό του. Αυτά τα στοιχεία, σε συνδυασμό με τον συμβολικά φορτισμένο χαρακτήρα του μνημείου, υποδηλώνουν με απόλυτη βεβαιότητα ότι ο νεκρός που ενταφιάστηκε και τιμήθηκε εκεί ήταν μια προσωπικότητα εξαιρετικά υψηλού κύρους, επιρροής και ισχύος στην εποχή του. Πιθανότατα επρόκειτο για μέλος της μακεδονικής βασιλικής δυναστείας ή για έναν εξέχοντα στρατιωτικό ή πολιτικό ηγέτη, του οποίου η υστεροφημία, η ηρωοποίηση ή ακόμη και η θεοποίηση κρίθηκαν άξιες μιας τέτοιας πρωτοφανούς αρχιτεκτονικής επένδυσης.
Ιδιαίτερη σημασία αποκτά ο ηλιακός προσανατολισμός του μνημείου. Η δεύτερη φάση κατασκευής του Τύμβου Καστά φαίνεται να ευθυγραμμίζεται σκόπιμα με συγκεκριμένα ηλιακά φαινόμενα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, με αποκορύφωμα τις αλληλεπιδράσεις φωτός και σκιάς κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Αυτές οι ευθυγραμμίσεις, που μελετώνται με τη χρήση προηγμένων τρισδιάστατων μοντέλων και εξειδικευμένων υπολογιστικών εργαλείων, συνδέονται εννοιολογικά με θέματα αναγέννησης, αιώνιας ζωής και πιθανώς με τη λατρεία χθόνιων θεοτήτων ή της Μεγάλης Μητέρας Κυβέλης, όπως υποδηλώνουν ορισμένα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και εικονογραφικά στοιχεία εντός του μνημείου. Η ευαισθησία των παρατηρούμενων ηλιακών φαινομένων σε μικρές μετατοπίσεις θέσης ή ύψους συγκεκριμένων αρχιτεκτονικών σημείων, όπως του τόξου των Σφιγγών, υπογραμμίζει την ακρίβεια και τη σκοπιμότητα του αρχικού σχεδιασμού. Η διερεύνηση, μέσω επιστημονικής υπόθεσης, πιθανών ελλειπόντων αρχιτεκτονικών στοιχείων, όπως ενός αγάλματος στον ταφικό θάλαμο που θα μπορούσε να αλληλεπιδρά συμβολικά με τον ηλιακό φωτισμό, προσθέτει μια ακόμη διάσταση στην ερμηνεία του μνημείου.
Το Εγχάρακτο Διάγραμμα του Οκταγώνου Θεσσαλονίκης: Μια Σπάνια Μαρτυρία
Κομβικό σημείο για την κατανόηση της διάδοσης και χρήσης αυτών των προηγμένων σχεδιαστικών πρακτικών αποτελεί ένα μοναδικό εύρημα: ένα εγχάρακτο διάγραμμα σε μαρμάρινη πλάκα, το οποίο ανακαλύφθηκε στο Οκτάγωνο του Γαλεριανού ανακτορικού συγκροτήματος στη Θεσσαλονίκη. Η μελέτη αυτού του διαγράμματος, που παρουσιάζει μια εξαιρετικά πολύπλοκη σύνθεση γεωμετρικών σχημάτων, συμπεριλαμβανομένων ομόκεντρων κύκλων, τετραγώνων και αλληλοτεμνόμενων τετραγώνων που σχηματίζουν οκτάγραμμα, υποστηρίζει σθεναρά την άποψη ότι αποτελεί την πρώτη, μέχρι σήμερα, άμεση αρχαιολογική μαρτυρία ενός εννοιολογικού αρχιτεκτονικού σχεδίου. Στατιστικά επικυρωμένα μοντέλα που αναπτύχθηκαν για την ερμηνεία των γεωμετρικών μοτίβων του διαγράμματος και την περιγραφή της κάτοψης του ίδιου του Οκταγώνου, καταδεικνύουν με υψηλό βαθμό πιθανότητας ότι το διάγραμμα θα μπορούσε να αποτελεί ένα σχέδιο υπό κλίμακα 1:88 της κάτοψης του μνημείου. Ο σχεδιασμός αυτός βασίζεται σε θεμελιώδεις γεωμετρικές αρχές όπως ο τετραγωνισμός του κύκλου και ο διπλασιασμός των επιφανειών, με σαφείς αναφορές στη συμμετρία ογδόης τάξης, η οποία χαρακτηρίζει και την κάτοψη του Οκταγώνου.
Η Αγία Σοφία: Απόγειο και Εξέλιξη ενός Ενοποιημένου Σχεδιαστικού Συστήματος
Η αρχιτεκτονική ανάλυση της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, ενός αδιαμφισβήτητου αριστουργήματος της Ιουστινιάνειας περιόδου, αποκαλύπτει μια εξίσου, αν όχι περισσότερο, πολύπλοκη γεωμετρική σύλληψη. Παρά τον εντυπωσιακό όγκο των μελετών που έχουν αφιερωθεί σε αυτήν, η πλήρης και ενοποιημένη κατανόηση του γεωμετρικού της σχεδιασμού παρέμενε εν μέρει ασαφής, κυρίως λόγω της πρόκλησης να ενσωματωθούν ποικίλα και φαινομενικά ετερόκλητα γεωμετρικά μοτίβα σε ένα συνεκτικό και ενιαίο μοντέλο. Ωστόσο, η σύγχρονη έρευνα, αντλώντας έμπνευση και μεθοδολογικά εργαλεία εν μέρει από τις αναλύσεις για ελληνιστικά και ρωμαϊκά μνημεία όπως ο Τύμβος Καστά και το Οκτάγωνο, προτείνει ένα ενοποιημένο αρχιτεκτονικό μοντέλο που φιλοδοξεί να περιλάβει ολιστικά κάθε αρχιτεκτονική πτυχή της κάτοψης της Αγίας Σοφίας, υποδεικνύοντας έτσι μια αξιοσημείωτη συνέχεια των θεμελιωδών σχεδιαστικών αρχών.
Ο σχεδιασμός της Αγίας Σοφίας φαίνεται να εκκινεί από ένα κεντρικό, θεμελιώδες γεωμετρικό στοιχείο, με ολόκληρη την κάτοψη και την ανωδομή να εξελίσσονται από αυτό μέσω ενός αυστηρά καθορισμένου αλγορίθμου. Αυτός ο αλγόριθμος ενσωματώνει τη χρήση πλευρικών και διαγώνιων αριθμών, μια μαθηματική μέθοδο γνωστή από την αρχαιότητα για την προσέγγιση και αναπαράσταση άρρητων αριθμών, όπως η τετραγωνική ρίζα του 2 και ο αριθμός π. Η χρήση στρογγυλών αριθμών (σε βυζαντινά πόδια) στις κύριες διαστάσεις του κτιρίου, όπως η διάμετρος του τρούλου (99 βυζαντινά πόδια) και οι πλευρές της τετράγωνης βάσης του (140 πόδια), δεν είναι τυχαία αλλά υποδηλώνει μια συστηματική μαθηματική προσέγγιση και μια βαθιά κατανόηση των γεωμετρικών αναλογιών. Η συγκριτική ανάλυση των γεωμετρικών σχημάτων του προτεινόμενου εννοιολογικού μοντέλου με τα πραγματικά αρχιτεκτονικά στοιχεία της Αγίας Σοφίας (τρούλος, ημιθόλια, εξέδρες, κεντρική κόγχη, κλίτη, νάρθηκας) καταδεικνύει έναν εξαιρετικά υψηλό βαθμό συσχέτισης, με τις ενδεχόμενες αποκλίσεις να είναι συχνά αμελητέες και εντός των ορίων κατασκευαστικής ακρίβειας της εποχής. Επιπλέον, η αλληλεπίδραση του φωτός με τη γεωμετρία του ναού, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες των Χριστουγέννων, έχει μελετηθεί, αποκαλύπτοντας πιθανές συμβολικές συνδέσεις, ενώ η χρήση επταγώνων στον σχεδιασμό της κεντρικής αψίδας και η πιθανολογούμενη ευθυγράμμισή της με το αζιμούθιο του ήλιου κατά την τρίτη ώρα της 25ης Δεκεμβρίου 532 μ.Χ. (ημερομηνία θεμελίωσης κατά μία παράδοση) υποδηλώνουν τη σκόπιμη ενσωμάτωση αστρονομικών και γεωμετρικών παραμέτρων για συμβολικούς σκοπούς.
Ηλιακός Προσανατολισμός και Συμβολισμός: Κοινός Τόπος στα Εξεταζόμενα Μνημεία
Η σημασία του ηλιακού προσανατολισμού και της δυναμικής αλληλεπίδρασης του φυσικού φωτός με την αρχιτεκτονική δομή αποτελεί ένα επιπλέον, και εξαιρετικά σημαντικό, συνδετικό στοιχείο μεταξύ αυτών των μνημείων. Στον Τύμβο Καστά, όπως προαναφέρθηκε, η δεύτερη φάση κατασκευής παρουσιάζει σαφείς ενδείξεις σκόπιμης ευθυγράμμισης με ηλιακά φαινόμενα, με ιδιαίτερη έμφαση στο χειμερινό ηλιοστάσιο, αλλά και με εκδηλώσεις φωτεινών φαινομένων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Παρόμοιες παρατηρήσεις ισχύουν και για το Πάνθεον στη Ρώμη, όπου η περίφημη "αψίδα φωτός" και άλλες ηλιακές ευθυγραμμίσεις έχουν συνδεθεί τόσο με τη λατρεία της Κυβέλης και του Άττη όσο και με την προβολή της αυτοκρατορικής ιδεολογίας, όπου ο αυτοκράτορας παρουσιάζεται σε αρμονία με την κοσμική τάξη. Στην Αγία Σοφία, η μελέτη της αλληλεπίδρασης του φωτός με την πολύπλοκη γεωμετρία της, ιδίως τις ημέρες σημαντικών χριστιανικών εορτών, αποκαλύπτει μια βαθιά συμβολική διάσταση, όπου το φως χρησιμοποιείται για να τονίσει συγκεκριμένα αρχιτεκτονικά μέλη και να δημιουργήσει μια υπερβατική ατμόσφαιρα.
Αιτιολογικοί Παράγοντες της Διαχρονικής Εφαρμογής του Σχεδιαστικού Προτύπου
Η εντυπωσιακή διατήρηση και η συνεχής εξέλιξη ενός αναγνωρίσιμου εννοιολογικού σχεδιαστικού προτύπου από την ελληνιστική περίοδο (με τον Τύμβο Καστά ως πρωταρχικό παράδειγμα) έως την ύστερη αρχαιότητα και τη βυζαντινή εποχή (με αποκορύφωμα την Αγία Σοφία), καθώς και η παράλληλη παρουσία ανάλογων αρχών σε εμβληματικά ρωμαϊκά μνημεία όπως το Πάνθεον, μπορεί να αποδοθεί σε ένα πλέγμα αλληλένδετων παραγόντων:
1. Παράδοση και Αδιάλειπτη Μεταβίβαση Γνώσης: Η αρχιτεκτονική γνώση, συμπεριλαμβανομένων των πολύπλοκων γεωμετρικών συστημάτων σχεδιασμού και των κατασκευαστικών τεχνικών, δεν ήταν προϊόν αυτόματης γένεσης αλλά μεταδιδόταν σχολαστικά από γενιά σε γενιά αρχιτεκτόνων, μηχανικών και εξειδικευμένων τεχνιτών, μέσω συστημάτων μαθητείας και πρακτικής εξάσκησης. Αυτή η αδιάλειπτη συνέχεια εξασφάλιζε τη διατήρηση των θεμελιωδών αρχών, οι οποίες ωστόσο δεν παρέμεναν στάσιμες, αλλά εμπλουτίζονταν και προσαρμόζονταν δυναμικά στις εκάστοτε τεχνολογικές εξελίξεις, τις νέες λειτουργικές ανάγκες και τις μεταβαλλόμενες αισθητικές προτιμήσεις.
2. Πρακτικότητα, Οικονομία και Κατασκευαστική Αποτελεσματικότητα: Τα γεωμετρικά συστήματα που βασίζονται σε σαφείς αναλογίες, επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τυποποιημένα στοιχεία (όπως ο τετραγωνισμός και η οκταγωνική γεωμετρία) προσέφεραν σημαντικά πρακτικά πλεονεκτήματα. Επέτρεπαν τον ακριβή και εκ των προτέρων καθορισμό των διαστάσεων, τη διασφάλιση της στατικής επάρκειας και της δομικής ακεραιότητας, καθώς και την επίτευξη αρμονικών σχέσεων μεταξύ των επιμέρους τμημάτων του κτιρίου και του συνόλου.
3. Βαθιά Εδραιωμένη Συμβολική και Θρησκευτική Σημασία: Στις κοσμοθεωρίες της αρχαιότητας, η γεωμετρία και οι αριθμοί δεν ήταν απλώς εργαλεία μέτρησης, αλλά θεωρούνταν φορείς βαθύτερων αληθειών, κοσμικής αρμονίας και θείας τάξης. Ο κύκλος και το τετράγωνο, ως θεμελιώδη και τέλεια σχήματα, συμβόλιζαν την αιωνιότητα, την ολότητα, τη γη και τον ουρανό. Η οκταγωνική γεωμετρία, κυρίαρχη στο Οκτάγωνο της Θεσσαλονίκης και θεμελιώδης τόσο στην κάτοψη όσο και στον σχεδιασμό του θόλου του Πανθέου, συνδεόταν συχνά με τη μεσολάβηση, τη μετάβαση από το γήινο στο ουράνιο, την αναγέννηση και την ανάσταση.
4. Πολιτισμική Όσμωση, Δανεισμός και Δημιουργική Αφομοίωση: Η ρωμαϊκή αρχιτεκτονική, παρά την πρωτοτυπία της, δεν αναπτύχθηκε εν κενώ, αλλά ενσωμάτωσε, αφομοίωσε δημιουργικά και ανέπτυξε περαιτέρω στοιχεία της πλούσιας ελληνιστικής παράδοσης. Το Πάνθεον, με τον επαναστατικό του θόλο από ρωμαϊκό σκυρόδεμα και την αριστοτεχνική χρήση της οκταγωνικής γεωμετρίας στην εσωτερική του διαμόρφωση (παρά την κυκλική του κάτοψη), αποτελεί λαμπρό παράδειγμα αυτής της γόνιμης σύνθεσης.
5. Αρχιτεκτονική ως Μέσο Έκφρασης Ιδεολογίας, Κύρους και Εξουσίας: Τα μνημειακά κτίσματα, από τους επιβλητικούς μακεδονικούς τάφους και τα λαμπρά ρωμαϊκά αυτοκρατορικά οικοδομήματα (όπως το Πάνθεον, που αρχικά αφιερώθηκε σε όλους τους θεούς και αργότερα συνδέθηκε με την αυτοκρατορική λατρεία, και το Γαλεριανό συγκρότημα) έως την απαράμιλλη Αγία Σοφία, λειτουργούσαν πάντοτε και ως ισχυρές δηλώσεις εξουσίας, πλούτου, κύρους και ιδεολογικής επικράτησης.
6. Δυναμική Εξέλιξη και Προσαρμογή του Προτύπου: Παρά τη διατήρηση των θεμελιωδών αρχών, το εννοιολογικό σχεδιαστικό πρότυπο δεν παρέμεινε αμετάβλητο ή δογματικά στατικό. Αντιθέτως, εξελισσόταν δυναμικά και προσαρμοζόταν συνεχώς στις νέες τεχνολογικές καινοτομίες (όπως η ευρεία χρήση του ρωμαϊκού σκυροδέματος), στα εκάστοτε διαθέσιμα υλικά, στις μεταβαλλόμενες λειτουργικές ανάγκες (π.χ. από τον πολυθεϊστικό ναό στο χριστιανικό βασιλικό ρυθμό και τον σταυροειδή εγγεγραμμένο με τρούλο) και στις εξελισσόμενες αισθητικές επιταγές κάθε εποχής και πολιτισμού.
Φιλοσοφικές Υποστρώσεις και η Θεωρία της Αρχιτεκτονικής
Η εμφανής εμμονή σε γεωμετρικές αρχές, η αναζήτηση της τέλειας αρμονίας των αναλογιών και η προσπάθεια σύνδεσης του κτιστού περιβάλλοντος με υπερβατικές έννοιες παραπέμπουν αναπόφευκτα σε κυρίαρχα φιλοσοφικά ρεύματα της αρχαιότητας και της ύστερης αρχαιότητας, ιδίως στον Πλατωνισμό και τον Νεοπλατωνισμό. Η αντίληψη του σύμπαντος ως μιας γεωμετρικά δομημένης, τακτοποιημένης και αρμονικής ολότητας, η πεποίθηση για την εγγενή σημασία των αριθμών και των γεωμετρικών σχημάτων στην αποκάλυψη της θείας δημιουργίας και της κοσμικής τάξης, καθώς και η ιδέα της μίμησης των ουράνιων, αιώνιων προτύπων στην επίγεια αρχιτεκτονική, αποτελούν πιθανές και ισχυρές ιδεολογικές βάσεις αυτών των περίπλοκων σχεδιαστικών επιλογών. Ειδικότερα, η προσπάθεια γεωμετρικής ορθολογικοποίησης των άρρητων αριθμών μέσω συγκεκριμένων κατασκευών και η συμβολική αναγωγή της πολλαπλότητας των μορφών στην ενότητα της θείας αρχής, όπως αυτή εκφράζεται στον εννοιολογικό σχεδιασμό της Αγίας Σοφίας, αντικατοπτρίζουν βαθιές νεοπλατωνικές φιλοσοφικές αναζητήσεις για τη φύση του Όντος και του Κόσμου. Η σύνδεση της αρχιτεκτονικής με θεμελιώδεις έννοιες όπως η Γεωμετρία (ως θεία τέχνη), η Σοφία (ως θεία ιδιότητα), η Γνώση (ως μέσο προσέγγισης του θείου) και η Αναγέννηση (τόσο σε ατομικό όσο και σε κοσμικό επίπεδο), καθώς και η διαρκής διερεύνηση της σχέσης του ανθρώπου με το Θείο, διαφαίνεται ως κεντρικός, αόρατος άξονας που διατρέχει και νοηματοδοτεί αυτά τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα.
Συμπεράσματα: Μια Ενοποιημένη Θεώρηση
Συμπερασματικά, η διεπιστημονική προσέγγιση, η οποία συνδυάζει σχολαστικά αρχαιολογικά δεδομένα, λεπτομερή αρχιτεκτονική ανάλυση, αυστηρή μαθηματική μοντελοποίηση και διεισδυτική φιλοσοφική διερεύνηση, αποκαλύπτει μια εντυπωσιακή και αδιάσπαστη συνέχεια, αλλά και μια δυναμική εξέλιξη, των εννοιολογικών σχεδιαστικών προτύπων από την ελληνιστική εποχή, μέσω του ρωμαϊκού κόσμου, έως και τη βυζαντινή περίοδο. Η μελέτη αυτών των εμβληματικών μνημείων, με τον Τύμβο Καστά να κατέχει εξέχουσα θέση ως πιθανός κρίκος και πηγή κατανόησης, εμπλουτίζει σημαντικά την κατανόησή μας για την τεχνική δεξιοτεχνία, την υψηλή αισθητική αντίληψη και το βαθύ πνευματικό υπόβαθρο των κοινωνιών που τα γέννησαν και τα ανήγειραν. Η ταυτότητα του επιφανούς νεκρού του Τύμβου Καστά μπορεί να παραμένει αντικείμενο συνεχιζόμενης επιστημονικής έρευνας και συζήτησης, όμως η ίδια η ύπαρξη, η κλίμακα και η απαράμιλλη μεγαλοπρέπεια του μνημείου αποτελούν αδιάψευστο και αιώνιο μάρτυρα της εξέχουσας και αναμφισβήτητα κεντρικής θέσης που κατείχε στην ιστορία της εποχής του. Η περαιτέρω έρευνα σε αυτόν τον συναρπαστικό τομέα αναμένεται να προσφέρει νέες, ακόμη πιο διαφωτιστικές προοπτικές στην ιστορία της αρχιτεκτονικής, στην πολιτισμική αστρονομία και στην ευρύτερη κατανόηση του ανθρώπινου πολιτισμού.

Διαβάστε επίσης:



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου